- Elmotor til båden er fremtiden

Retro-linjer præger den nye båd. Her står Teit Kjeldersgaard ved prototypen, som formen støbes ud fra.
Foto: Tim K. Jensen

- Elmotor til båden er fremtiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teit Kjeldersgaard, Svendborg Yacht Værft, er næsten klar med en ny plastbåd, der drives af en elmotor

Glem alt om lyden af benzin- og dieseldrevne påhængsmotorer. Fremtiden tilhører eldrift - også til lystbåde.

Det er Teit Kjeldersgaard, indehaver af Svendborg Yacht Værft, slet ikke i tvivl om, og det ligger i hans natur, at han vil være med fremme, hvor det nye sker, så på bådudstillingen i Bella Center i februar er han klar med en verdensnyhed: En 8,15 meter lang sejlbåd i plast og påmonteret en elmotor, som yder, hvad der svarer til 5,3 hk, hvis der var tale om en dieselmotor.
Elmotoren til den nye båd har selv ved lavest mulige antal omdrejninger rigelig kraft til at drive akslen rundt i hænderne på journalisten. Havde det været en dieselmotor, kunne den godt holdes tilbage, forsikrer Teit Kjeldersgaard.
Elmotoren til den nye båd har selv ved lavest mulige antal omdrejninger rigelig kraft til at drive akslen rundt i hænderne på journalisten. Havde det været en dieselmotor, kunne den godt holdes tilbage, forsikrer Teit Kjeldersgaard.
Foto: Tim K. Jensen

Helst en elbil

- Allerhelst ville jeg have bygget en elbil eller en elmotorcykel, men med bilen ville jeg nok ryge ind i større problemer, så jeg valgte at holde mig til noget, jeg kender til, nemlig at bygge både, siger Teit Kjeldersgaard, som blankt indrømmer, at det mere end noget andet er nysgerrighed og legebarnet i ham, der gang på gang bringer ham ud i situationer, hvor han skal betræde ukendt land.
elbåd
elbåd
Foto: Tim K. Jensen

Kælenavn: "El-strøm"

Hans speciale er egentlig aluminium og opgaver inden for så forskellige områder som møbler og vindmøller og alt imellem, men i tidens løb har han også bygget omkring 60 både - de fleste arbejdsbåde på op til 10 meter.

- Alle bådene har under produktionen fået et kælenavn, og den her kalder vi "El-strøm", siger han og klapper skroget på nyheden, som endnu ligger i støbeformen.

- Men det navn skal den ikke markedsføres under, skynder han sig at tilføje. Hvad det så bliver, har han ikke haft tid til at finde ud af.
Den nye båd - som her ligger inde bag formen - er beregnet til dagssejladser, idet den ikke får kahyt. I begge sider placeres bænke med plads til op til 12 passagerer. Prisen bliver omkring 250.000 kroner.
Den nye båd - som her ligger inde bag formen - er beregnet til dagssejladser, idet den ikke får kahyt. I begge sider placeres bænke med plads til op til 12 passagerer. Prisen bliver omkring 250.000 kroner.
Foto: Tim K. Jensen

Vægt: 600 kilo

Selv om Teit Kjeldersgaard er en opfindertype, vil han ikke prale af at have opfundet noget nyt i forbindelse med elmotoren, der skal drive den blot 600 kilo tunge båd - endda inklusive fire batterier på tilsammen 180 kilo.

- Det er alt sammen kendte komponenter, men sammensætningen af dem er min idé.

Den nye båd fra Svendborg-virksomheden er så let, at den uden de tunge batterier havde haft behov for at få ballast om bord, så umiddelbart er vægten af dem ikke noget problem.
Teit Kjeldersgaard bruger ikke computer til at tegne nye både. Han sværger til håndtegninger.
Teit Kjeldersgaard bruger ikke computer til at tegne nye både. Han sværger til håndtegninger.
Foto: Tim K. Jensen

Strøm til tre timer

De vil - afhængigt af vejr og antal passagerer om bord - kunne række til i hvert fald tre timers sejlads, og et instrument vil vise, hvor meget strøm der er tilbage. Hvis man løber tør, må man klare sig med sejl.

- Det er en båd til dagssejladser, så man kommer til en havn hver dag, og her kan man få ladet batterierne op ved en stikkontakt, forklarer Teit Kjeldersgaard, der ikke har nogen som helst idé om, hvem potentielle købere kan være, men han nævner selv, at den vil være fortrinlig til sejlads i Det Sydfynske Øhav.

Båden stikker blot 25 cm, så man kan altså sejle helt ind til de små øer og trække den i land, og hvis man går på grund, kan man uden problemer træde ud i vandet og skubbe den fri.

En anden kundegruppe kunne være beboere ved kanalerne i København.

Mål: At bevare legeplads

- Og hvis der slet ikke er købere til en eldrevet båd?

- Så har jeg trods alt ikke investeret så meget i den, at det er en økonomisk katastrofe.

- Min filosofi er, at hvis man er den første, kan det også være, at man bliver den bedste. Det er ikke sikkert, at jeg bliver det, men jeg stræber altid efter det.

- Mit mål er ikke at blive velhavende - det er i hvert fald ikke lykkedes - men at bevare den her legeplads, siger han og slår ud med armene i hallen på Kuopiovej, hvor også hans kone samt to ansatte arbejder.

- Elmotor til båden er fremtiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce