Sådan kan det løses: En ny bro er altid en god løsning

I forbindelse med Bagsidens julekalender "Bro Jul og Godt Byggeår" i 2011, lancerede vi 24 fynske problemer, der kunne løses med en bro. Her er det Willemoesbroen i Assens, der én gang for alle vil give byen mulighed for at hylde sin stolte søn, søhelten fra Slaget på Reden i 1801. Broen skal passere Willemoes-statue, strejfe Bågø og række helt til Jylland. Derved vil Assens foretage et dristigt angreb på andre fynske byers planer om at etablere et brohoved i det jyske. Broen kunne også kaldes Sukkernes Bro efter byens lige så stolte fortid som sødemiddelmekka. Illustration: Peter Leth-Larsen/Leif Nørmark Sørensen

Sådan kan det løses: En ny bro er altid en god løsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mange mener, at en Kattegatbro kan løse mange problemer. Allerede i 2011 foreslog Bagsiden 24 fynske problemer, der snildt kunne løses med en bro.

Der er ingen grænser for, hvor mange problemer en bilbro over Kattegat vil kunne løse. Det kan man læse om andre steder i dagens avis. Og det er jo mageløst.

Men tanken om, at brobygge sig ud af problemerne er slet ikke ny.

I 2011 hed Bagsidens julekalender "Bro Jul og Godt Byggeår". 24 dage i træk bragte vi et billede fra en fynsk by, som fik løst et problem ved hjælp af en bro skabt af Bagsidens underkonsortium Pylon & Pille. Konkurrencen gik ud på at gætte dagens by.

Akutbroen. Designet til at hjælpe daværende udkantsminister Carsten Hansen med at indfri sin garanti om, at Svendborg ikke skulle miste akutafdelingen på sygehuset. Det blev dengang fremført, at folk fra Langeland og Tåsinge vil komme hurtigere til supersygehuset i Odense via motorvejen end hvis de skulle med ambulancen ind gennem Svendborgs trafikmylder. Det synes vi var en kende spydigt, men påstanden rummede kimen til en løsning. Ambulancerne holder jo i forvejen i kø på broen, så det er da nemmere, hvis vi flytter skadestuen op til patienterne. Kan man ikke løse et problem, kan man altid flytte det. Og så er Akutbroen også et mere mundret navn end Svendborgsundbroen. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen
Akutbroen. Designet til at hjælpe daværende udkantsminister Carsten Hansen med at indfri sin garanti om, at Svendborg ikke skulle miste akutafdelingen på sygehuset. Det blev dengang fremført, at folk fra Langeland og Tåsinge vil komme hurtigere til supersygehuset i Odense via motorvejen end hvis de skulle med ambulancen ind gennem Svendborgs trafikmylder. Det synes vi var en kende spydigt, men påstanden rummede kimen til en løsning. Ambulancerne holder jo i forvejen i kø på broen, så det er da nemmere, hvis vi flytter skadestuen op til patienterne. Kan man ikke løse et problem, kan man altid flytte det. Og så er Akutbroen også et mere mundret navn end Svendborgsundbroen. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen

I anledning af nye tanker om Kattegatbroen har vi været i arkivet og fundet samtlige 24 broløsninger. De er stadig brugbare og helt gratis at føre ud i livet, hvis man er en af de 24 fynske byer ... og andre fynske byer må også godt låne et broprojekt.

Men hav for øje: Hvis ens eneste løsning er en bro, vil ethvert problem komme til at ligne et uoverkommeligt stræde.

Broskolebroen. I Årslev ligger Broskolen. Men skolen har ingen bro. Derfor udtænkte Bagsiden Broskolebroen, som kunne forbinde Broskolens to afdelinger med. Da de ligger i henholdsvis Årslev og Rolfsted, var der nærmest tale om en syv-otte kilometer lang cykelsti på stylter. På billedet lod vi Årslevs sidste borgmester, Hans Jørgensen, tage spadestikket til en af opkørslerne. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen
Broskolebroen. I Årslev ligger Broskolen. Men skolen har ingen bro. Derfor udtænkte Bagsiden Broskolebroen, som kunne forbinde Broskolens to afdelinger med. Da de ligger i henholdsvis Årslev og Rolfsted, var der nærmest tale om en syv-otte kilometer lang cykelsti på stylter. På billedet lod vi Årslevs sidste borgmester, Hans Jørgensen, tage spadestikket til en af opkørslerne. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen

Vildhestebroen. Efter at hasselmusen fik sin fornemme faunapassage på motorvejen mellem Odense og Svendborg, syntes vi, at Bagenkop skulle have en lignende passage til sine berømte vildheste, som dermed kan undgå at blive kørt ned af de vilde heste på fire hjul. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen
Vildhestebroen. Efter at hasselmusen fik sin fornemme faunapassage på motorvejen mellem Odense og Svendborg, syntes vi, at Bagenkop skulle have en lignende passage til sine berømte vildheste, som dermed kan undgå at blive kørt ned af de vilde heste på fire hjul. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen
Munkebroen. Efter Lindøværftets (første) lukning, syntes Bagsiden, at hele området skulle løftes med en bro. Munkbo rummer allerede en naturlig opkørselsrampe i form af en 58 meter høj, naturlig bakke, hvorfra broen kunne række enten hen over Odense Fjord eller over mod Nonnebo. Sidstnævnte broføring ville skabe en sproglig og poetisk samklang mellem broens to endebyer. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen
Munkebroen. Efter Lindøværftets (første) lukning, syntes Bagsiden, at hele området skulle løftes med en bro. Munkbo rummer allerede en naturlig opkørselsrampe i form af en 58 meter høj, naturlig bakke, hvorfra broen kunne række enten hen over Odense Fjord eller over mod Nonnebo. Sidstnævnte broføring ville skabe en sproglig og poetisk samklang mellem broens to endebyer. Illustration: Nils Mogensen Svalebøg/Leif Nørmark Sørensen

Sådan kan det løses: En ny bro er altid en god løsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce