I Aarhus har en kunstner vakt raseri ved at male græs. Det har fynsk kunstner gjort i årtier, og nu har han også et indspark til debatten.

Karl Henning Jensen fnyser. Og det er ikke fordi det er pollensæson, men fordi han er rasende.

- I over 50 år har jeg malet så mange hvide striber på frisk grønt græs, at de kunne nå Jorden rundt to gange. Det har jeg fået mindstelønnen for. Og så kommer sådan en fiduskunstner i Aarhus og får millioner af kroner for at gøre efterligne min teknik, raser Karl Henning Jensen.

Han er 74 år, indehaver af og eneste ansatte i KHJ Striber. Det lille firma begyndte som græsslåningsfirma for kommunale anlæg, men fordi Karl Henning Jensen har hænderne skruet rigtigt på, fandt han ud af, ved hjælp af nogle gamle sprøjtedyser, brugte slanger og kompressoren fra en mellemstor havetraktor, at male helt lige og jævne, hvide striber på fodboldbaner.

Hans honorar er af en størrelse, der med årene har gjort ham til den, man ringer til, når en fodboldklub skal have frisket stregerne på op det lokale stadion. Men han vil ikke bare betales for sit håndværk, han vil også anerkendes som kunstner.

International kunst med kant

- Den klatmaler oppe i Aarhus kan jo ikke engang finde ud af at male lige. Og det vælter ud med alle mulige farver i stedet for den pæne hvide, som folk har respekt for. Når mine værker er færdige, er der ingen der går over stregen, siger Karl Henning Jensen.

Han bakkes op af kunsthistoriker Holger K. Dolberg:

- Det er på tide, at Karl Henning Jensen får den anerkendelse, som andre - og efter min mening ringere kunstnere - har fået for længst. Karl Henning Jensen skaber kunst efter internationale mål. Og det er ikke ligegyldige klatværker. Det er stor kunst med kant, siger Holger K. Dolberg, som også har en kommentar til farvevalget.

- . Hvor længe varede Picassos "blå periode" eller 70'ernes "brune periode", nej vel? Og her står vi over for en konsistent kunstner, hvis "hvide periode" strækker sig over fem årtier, siger Holger K. Dolberg.

Samtidsmuseum har sikret sig kunst

I modsætning til ARoS i Aarhus, har HEART, museet for samtidskunst ved Herning, sikret sig dele af Karl Henning Jensens værk, idet man har opkøbt 22 km bestribet rullegræs og lagt det i depot med henblik på indlemmelse i museets afdeling for situationistisk kunst.

- Situationismen, som vi kender fra folk som Asger Jorn, er jo kendetegnet ved, at den ophæver skellet mellem kunstner og publikum og mellem hverdag og kunst, forklarer kurator Torben Bendtner. 

Et generøst tilbud

Tilbage ved Veflinge Stadion, dagens tredje lærred, har den fynske græskunstner et generøst tilbud til Aarhus:

- Nu er det jo sommer, og græsset vokser hurtigt. Så senest om fjorten dage bliver de nødt til at slå græsset i Mindeparken. Så forsvinder den kirsebæris-farvelade og så kan de ringe efter mig og få nogle helt lige striber. De kan også få et par straffesparkspletter og et teknisk felt. Men så skal det koste en ordentlig stadionplatte, tilføjer Karl Henning Jensen.

 

  • fyens.dk