Efter navneskift til Fætter DR: Nu får 3000 fyrede sympati

Illustration: Mads Claus Rasmussen/Scanpix/Mikkel Damsgård Petersen

Efter navneskift til Fætter DR: Nu får 3000 fyrede sympati

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Da 3000 ansatte stod til at miste deres job efter lukning af Fætter BR, var medierne kun interesseret i vrede kunder og ugyldige gavekort. Men et rask lille navneskift har ændret dækningen.

Op til jul gik legetøjskæden Fætter BR konkurs, og 3000 ansatte stod til at miste deres job. Men i stedet for sympati med de mange ansatte, der fik en fyring i julegave, gik pressen og de sociale medier amok i omtaler af vrede forældre, hvis børn stod med ubrugelige gavekort.

- Det var jo en voldsom kontrast til den tsunami af velvilje, der strømmede ind over de 300, der tidligere på året blev fyret i DR, så vi tænkte lidt ud af boksen, siger Camilla Bratz-Jensen.

Som fællestillidsmand i Fætter BR overtalte hun ejerne, Top-Toys, til at skifte B'et i kædens navn ud med et D.

- De tænkte, hvad pokker, det lyder ens, og det er kun ét bogstav til forskel, men jeg skal love for, at det har betydet alt, siger Camilla Bratz-Jensen.

Ledere og fakkeltog

Flere danske dagblade har således kontaktet fyrede Fætter DR-medarbejdere for at skrive store portrætter om, hvordan man kommer videre i tilværelsen, når ens livsgrundlag rives væk med en fyreseddel.

- Det er jo en skandale, at en så stor kulturbærende institution på den måde bare forsvinder, hedder det i en leder i Weekendavisen, som har opfordret sine læsere til at danne netværk og finde meningsfuld beskæftigelse til de fyrede.

På de sociale medier er folk i stor stil begyndt at dele deres de gode minder med underholdning fra Fætter DR, da de var børn, og dagbladet Politiken har arrangeret et fakkeltoptog til Christiansborg.

Fætter møder onkel

I Danmarks Radio har legetøjskædens navneskift også vakt opsigt. Men man ønsker ikke at gå rettens vej for tvinge Fætter DR til at droppe navnet

- I DR er vi jo mest vant til, at folk hakker på os og beskylder os for alt muligt, så vi er helt overrumplede over, at nogen frivilligt bruger vores navn. Vi er faktisk så stolte, at vi har hyret 300 af de fyrede legetøjsfolk på konsulentbasis til at udvikle nye børne- og ungdomsprogrammer, siger generaldirektør Maria Rørby Rønn.

Helt konkret bliver næste års julekalender en hyggelig familieføljeton, hvor Onkel Reje møder Fætter DR.

Efter navneskift til Fætter DR: Nu får 3000 fyrede sympati

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce