Vild med vand? Så flyt til Assens

En bosætningskampagne i uge 36-38 skal lokke folk over 45 til at bosætte sig i Assens. Arkivfoto: Kim Rune

Vild med vand? Så flyt til Assens

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan lyder opfordringen i den bosætningskampagne, som Assens Kommune sætter i søen i denne uge.

Assens: Børnefamilierne plejer at være i høj kurs, når landkommunerne forsøger at trække nye borgere til. Men selv om mor, far og børn er mere end velkomne i Assens, så er det en lidt ældre målgruppe, man går efter i ny bosætningskampagne.

- Vi snakker om de 45- til 55-årige. Dem, der måske stadig er erhvervsaktive, og som gerne vil bo ved vandet, siger Inge Dahl, formand i Assens Lokalråd.

Og det med vandkantsplaceringen er et af byens væsentligste trækplastre, mener Inge Dahl.

- Jeg elsker vandet. Min mand og jeg flyttede hertil fra Odense for 15 år siden. I Odense havde vi masser af kultur og natur, men vi manglede det der vand. I Assens kan du få fødderne i Lillebælt, siger Inge Dahl.

På rådhuset i Assens er man altid interesseret i at få nye borgere til byen, men borgmester Søren Steen Andersen mener, at tiden er særligt gunstig i øjeblikket.

- Liggetiden på boliger i Assens er reduceret med 44 procent fra første halvår 2018 til første halvår 2019. Det tilskriver jeg blandt andet, at det nu er blevet muligt at få finansieret boligkøb i landdistrikterne, og her gælder det for os som kommune om at fange momentet, siger Søren Steen Andersen.

Han mener desuden, at tiden er løbet fra bosætningskampagner, der gør reklame for kommuner. Det er den enkelte by, der skal markedsføres.

- På et tidspunkt troede man, at man kunne markedsføre en hel kommune, men folk kan ikke relatere til en kommune. De kan relatere til byer som Assens og Glamsbjerg, siger Søren Steen Andersen og tilføjer:

- Vi har delt Assens ind i tre bælter. Vi har et bælte nær by og motorvej, som henvender sig til pendlerne. Vi har et bælte, der vender mod det åbne land og Glamsbjerg. Og så har vi det rekreative bælte mod kysten, der henvender sig til de mere modne målgrupper, som måske har mulighed for hjemmearbejdsplads. Det er dem, der efterlyser den dna, der er i Assens. Folk der vil have kultur og naturoplevelser, og som ikke skal køre 80 kilometer for at komme til og fra arbejde. Det er dem, der efterlyser en købstad ved havet, siger Søren Steen Andersen.

Gør en forskel

Hvor i landet tilflytterne skal komme fra, har man ikke en fast forestilling om.

- Men det giver sig selv, at det mest nærliggende er folk fra Odense og Trekantsområdet. Det er også dem, der kommer og får en oplevelse på Tobaksgården, siger borgmesteren, der forventer, at potentielle tilflyttere vil efterspørge både ejer- og lejeboligere.

- Der er ingen tvivl om, at nogle af dem, der flytter hertil vil have så stor friværdi, at de nærmest ikke behøver finansiering, men ellers oplever jeg et behov for lejeboliger. Tilflyttere vil gerne have store lejeboliger, men vi forventer både grundsalg og hussalg, siger Søren Steen Andersen.

Inge Dahl og hendes mand er nogle af dem, der har bosat sig ned til Lillebælt. Hun driver sit eget konsulentfirma, og hun mener, at Assens har en perfekt beliggenhed for mange pendlere.

- Du kan sagtens være erhvervsaktiv. Det tager lige lang tid, om du arbejder i Odense eller i Trekantsområdet, siger Inge Dahl, der også glæder sig over afstandene i selve Assens.

- Der er ingen afstand til noget. Du kan gå til alting, siger Inge Dahl.

Som formand i Assens Lokalråd kan hun godt lide at gøre sin indflydelse gældende, og hvis man har det ligesådan, er der rig mulighed for det i Assens.

- Har du mod på at være aktiv, er der nogen, der hører efter i Assens. Det er nemt at gøre en forskel. Man kan være med i lokalrådet, eller man kan for eksempel være med til at prøve at udvikle strategien for byen. Der er alle muligheder i Assens, siger Inge Dahl, der selv var med til at dele 1300 foldere om bosætningskampagnen ud ved træskibsstævnet, Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe, i juli. Udover foldere vil man i uge 36-38 kunne støde på kampagnen via film, annoncer, plakater og på de sociale medier.

Vild med vand? Så flyt til Assens

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce