ASSENS: I Café Tabaco hænger en besynderlig installation og svæver i åbningen til 1. sal. Den består af mærkelige figurer i stof og papir med olie og tjære.

I det store glasparti til kulturhuset Tobaksgaardens café er ophængt kvadratiske akrylplader med motiver som røntgenbilleder af knogler, røvballegardiner med brand- og rødvinspletter og sider fra telefonbogen, hvor alle Hansen'er er streget ud med blåt.

Det sidste korresponderer direkte til titlen på den udstilling, som de mystiske installationer er en slags forreklame for. Den hedder "Undesirables" eller på dansk "Uønskede forekomster" og åbner på lørdag i Tobaksgaardens Dankwart Dreyer Sal.

Kunstneren Kirsten Graver fra Svendborg er så begejstret for det nye kulturhus, at hun simpelthen ikke kan lade være med at lade sin værker vokse ud af selve udstillingssalen.

- Jeg faldt med et brag for den flotte arkitektur med caféen over to etager og det store glasparti, fortæller hun under arbejdet med ophængningen inde i den store udstillingssal.

Her kan man bl.a. se indrammede objekter, der minder om organer eller organismer eller forurenede olieklumper fra en strand. Der er også laboratorieagtige ting og et indrammet billede af flere rækker små tyggegummiklumper, godt gennemtyggede, men ikke af kunstneren. - Jeg er ikke til det syntetiske, så jeg fik lokket nogle børn til at tygge dem for mig, erkender hun.

Selv det røde brandskab inden for døren til Dankwart Dreyer Salen er inddraget i udstillingen. Det optræder nu som et uønsket element med et kryds af blåt tape.

- Jeg stiller mig nødigt op og bestemmer for folk, hvordan mine ting skal opfattes, siger Kirsten Graver.

- Men jeg er inspireret af, hvad der sker i en verden, hvor vi dømmer for mange ude. Og samtidig synes jeg jo selv, at der er grimme pletter.

Over døren til Café Tabasco har Kirsten Graver hængt en plade med tre spørgsmål, som synes at have en vis relation til hendes udstilling:

"Hvorfor? Smitter det? Kan det gå over?"