Udvalgsformand om godkendelse: Politikerne tegner de store linjer


Udvalgsformand om godkendelse: Politikerne tegner de store linjer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dan Gørtz (V), formand for Miljø, Teknik og Plan, mener, at hvis ophugning af skibe kan ske under hensyn til grænserne for støv og støj, så behøver politikerne ikke behandle ansøgningen.

- Assens Marina klager over, at Assens Skibsværft på otte dage har fået tilladelse til at ophugge skibe, uden det har været politisk behandlet. Skulle det have været forbi udvalget?

- Det kommer an på kompetencefordelingsplanen. Hvis det ligger indenfor - og det vil jeg næsten gå ud fra, det gør - og overholder de grænser for støj og forurening, som ligger i miljølovgivningen, så er det en administrativ afgørelse.

- Hvad skal der til, før det skal politisk behandles?

- Med hensyn til at ophugge skibe afviger det ikke meget fra at bygge skibe. Jeg tror ikke, at aktivitetsmæssigt og den aktivitet, man har søgt til, gør det til en politisk sag. Det er den måde, man klarer den daglige drift. Som svar til, hvorfor politikerne ikke har fået den forelagt, er det, at administrationen har vurderet, at det har den selv kompetence til. Dér har politikerne i byrådet et ønske om, at vi skal bevæge os oppe i det strategiske og helikopterperspektivet. Det betyder, at der vil være sager, som vi ikke får at se. Det er det her et eksempel på.

- Så I skal tage jer af de store ting og de store linjer?

- De store strategiske udviklinger, som pt er i gang omkring udviklingen af Assens, hvor vi skal vurdere, om der er områder i Assens' indre by og havneområder, som i fremtiden skal anvendes anderledes. Det kommer vi politikere til at vurdere på i god fordragelighed sammen med borgergrupper, erhvervslivet og lignende. Men afgørelser for de aktiviteter, der foregår i forvejen inden for gældende lovgivning, har vi lagt til administrationen. Derfor er det for nuværende ikke en politisk sag.

- Assens Marina kritiserer også, at værftets miljøgodkendelse er 21 år gammel. Den har man været i dialog med administrationen, om den ikke kunne blive opdateret. Det er ikke sket. Så synes marinaen, at det er mærkeligt, at det ikke sker over flere år, men at værftet får en ny godkendelse på otte dage. Hvorfor skal det tage så lang tid at få en ny miljøgodkendelse?

- Der skal man være påpasselig med, om det er noget, som skal til ifølge lovgivningen eller ej. Hvis den har været gældende, og man bevæger sig i det samme omfang og de samme forhold, som da den blev givet, så er jeg ikke sikker på andet end, at det er muligt at fortsætte. Derfor kan man som nabo godt have et ønske om at få kigget på det, men jeg er ikke sikker på, at der i lovgivningen er basis for, at det er noget, der skal til.

- Der er jo sket noget i området og på lovgivningen på de 21 år. Bør man så ikke opdatere den gamle?

- Jeg tænker, at hvis man spørger på værftet, så har de mærket skærpede krav gennem de 21 år, uagtet at der ikke er sket en revurdering. Det kan være i form af opsætning af støvskærme og krav om, at man ikke må larme så meget som tidligere. Det skal man leve op til, i takt med at kravene strammes.

- Der er visioner og udviklingsmuligheder i havneområdet og på Jordbassinerne, som I skal kigge på. Ville det så i den forbindelse være en god idé også at kigge på værftets miljøgodkendelse?

- Det vil være en god ide at kigge på, når man skal udlægge eventuelt nye områder til eksempelvis boliger, at man skal tænke sig om, hvad man gør. Man skal huske, at der i dag i en afstand hen til DLG-siloen og hen til, hvor den første bolig kan ligge på Jordbassinerne, ligger i østlig retning op i byen ganske mange boliger i forvejen, som har tålt at være nabo til værftet. De nye boliger skal kunne tåle de samme støj- og støvgener, som dem, der allerede er der. Men det er for tidligt at ligge sig fast på allerede nu.

Udvalgsformand om godkendelse: Politikerne tegner de store linjer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce