To millioner kroner til sikrere veje

Tallerupskolen har længe ønsket at få en trafikregulering i krydset Tallerupvej-Lilleskovvej, der kunne lette arbejdet for skolepatruljen. Assens Kommune vil i stedet opsætte hastighedsregulerende lystavler.
Foto: ROBERT WENGLER

To millioner kroner til sikrere veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Men pengene rækker langtfra til alle de ønsker, kommunen har fået fra borgerne

ASSENS: Borgerne i Rørup og Grønnemose skal nok ikke sætte næsen op efter en rundkørsel i år, og en længe ønsket lysregulering ved Tallerupskolen i Tommerup St. er heller ikke realistisk mere.

Der er to millioner kroner at gøre godt med, når kommunen skal til at udmønte de mange borgerhenvendelser, den har fået, i konkrete tiltag til forbedring af trafiksikkerheden.

Eller rettere. Der er 2,7 millioner kroner, men de 700.000 kroner er allerede øremærkede til såkaldte c-55 anlæg ved Verninge Skole, Tallerupskolen i Tommerup St., på Søndersøvej ved Vissenbjerg Skole og på Møllebakken ved Aarupskolen.

C-55 anlæg er lystavler, der automatisk sætter den tilladte hastighed ned på tidspunkter, hvor der er flest skolebørn på vejen.

Mange små tiltag

Med to millioner kroner til rådighed giver det sig selv, at der ikke er penge til de store forkromede projekter. Netop derfor lægger Vej og Trafik også op til mange billige tiltag i den prioriteringsplan, der sammen med trafiksikkerhedsplanen har været til høring de seneste fire uger.

- Vi peger på billige løsninger, fordi vi godt ved, at vi ikke har så mange penge. Jo flere steder, vi sætter ind med små midler, jo længere kan vi komme omkring, siger trafikingeniør Jimmy R. Christensen, Assens Kommune.

Prioriteringsplanen og projekterne på den vil strække sig over flere år, og Jimmy Christensen understreger, at det er en dynamisk plan. Rækkefølgen vil løbende kunne ændres.

Venter på sorte pletter

Endnu mangler også sortpletudpegningen. Viser det sig, at der er sorte pletter i kommunen, kan også det ændre prioriteringen. Om et givet sted er en sort plet afhænger af, hvor mange uheld der sker. Ud fra hvor mange biler der kører på en given vejtype, findes der tal for, hvor mange uheld der kan forventes at ske. Sker der signifikant flere uheld, er der tale om en sort plet.

- Vi håber, at vi senest i sensommeren eller først på efteråret har styr på de sorte pletter, siger Jimmy Christensen.

I gang nu

Sorte pletter eller ej går man allrede nu i gang med de første billige tiltag. Her kan for eksempel nævnes en blå cykelstiafmærkning i krydset Søndergade/Langbygårdsvej i Assens, parkeringsforbud på Savmøllevej i Tommerup og kantbaner på en strækning mellem Nørregade og Odensevej i Assens, samt byporte på Snavevej.

- Vi vil også kigge på større tiltag, så vi kan sætte noget i gang, men det bliver i sidste ende en politisk beslutning hvad. Jeg skyder på, det bliver omkring skolerne, siger trafikingeniøren.

Borgerinddragelse

Trafiksikkerhedsplanen er lavet på baggrund af en skolevejsanalyse, som omkring halvdelen af kommunens skolebørn har deltaget i, en borgeranalyse og andre henvendelser til Vej og Trafik det seneste års tid foruden skelen til de gamle kommuners trafiksikkerhedsplaner.

Jimmy R. Christensen understreger, at man ser på kommunen som en enhed, og derfor prioriterer efter vigtigheden og ikke efter geografien.

Flere fokuspunkter

Hensigten er at fokusere på sorte pletter, reduktion i antallet af uheld med bløde trafikanter, uheld i kryds, spiritusuheld og uheld, der skyldes høj hastighed. Ved prioriteringen er der set på antallet af uheld, hastigheden, en strækning med en hastighedsgrænse på 80 km/time vægter mere end en med 50 km-grænse, om der i forvejen er kantbaner eller cykelsti samt antallet af henvendelser fra borgerne.

To millioner kroner til sikrere veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce