Tide Bus om fuld chauffør: Vi har håndteret sagen

Hverken Tide Bus eller Fynbus accepterer, at chauffører er fulde på arbejde. Arkivfoto: Nils Mogensen

Tide Bus om fuld chauffør: Vi har håndteret sagen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Både Tide Bus og Fynbus vil se på, om der skal strammes op på reglerne, efter en 50-årig chauffør var beruset på arbejde.

Assens: Den chauffør kører ikke fuld for os igen.

Sådan lyder budskabet fra Steen Rügge, der er administrerende direktør i Tide Bus Danmark, efter en af selskabets chauffører torsdag eftermiddag var fuld, mens han kørte rute 151 til Assens.

En bilist havde alarmeret politiet, fordi den 50-årige chauffør slingerede med bussen. Da han kom til busholdepladsen i Assens, ventede politiet med et alkometer. Det blæste han i, og det viste en alt for høj promille, så han blev anholdt.

Ledelsen i Tide Bus, der kører bus for Fyn Bus, blev orienteret om anholdelsen med det samme.

- Vi har en alkoholpolitik, der hedder nul promille, så ud fra den devise har vi gjort det, der var nødvendigt. Jeg vil ikke kommentere en personalesag, men vi har taget hånd om sagen, siger Steen Rügge og understreger, det heldigvis er meget sjældent, at det sker, at nogen indtager alkohol, når de er på arbejde.

- Jeg har været et års tid i Tide Bus, og det er første gang, jeg oplever det, hvor der har været noget om det, siger Steen Rügge.

- Flere andre vognmænd har installeret alkolås i deres biler. Er det noget, i vil overveje at indsætte i jeres busser?

- Det har vi overvejet, men vi griber det nok anderledes an. Vi snakker om at oprette et kontrolkorps, som tager rundt. Vi har alkometre på alle udkørselssteder, så hvis vi får en mistanke, har vi en mulighed for at finde ud af, om der er noget, inden chaufføren kører ud. Men det kræver jo selvfølgelig, at man er der og ser det, og det er jo ikke altid, man er det.

- Men derudover har vi aftalt, at vi skal have noget kvalitetskontrol generelt, hvor man besøger anlæggene. Det kan være nogle fra andre anlæg, som besøger anlæg rundt om i landet, hvor man vil lave stikprøvekontroller for blandt andet alkohol. Så man får lavet noget spontan kontrol af det. Når først det er oppe at køre, så ved folk aldrig, hvornår der træder nogle ind ad døren og laver en test på dem, der måtte være på stedet på dagen, siger Steen Rügge.

Fynbus accepterer naturligvis ikke, at de chauffører, der kører busserne, er berusede, understreger Martin Krogh, der er kommunikationschef i Fynbus.

- Den daglige drift af busserne ligger hos underentreprenørerne. Så det er også deres ansvar at have en alkoholpolitik, og det er deres ansvar, at chaufførerne kører rigtigt, siger han.

- Overvejer i, at der skal være alkolås i de busser, som skal køre Fynbus-passagerer?

- Det er noget, vi skal tale med entreprenørerne om, og det er noget, der kan blive aktuelt, når man har et udbud. Det er der, man beslutter, hvad der skal være i busserne. Mellem udbuddene kan vi ikke rigtig stille noget op. Med mindre vi er villige til at betale de millioner det koster at etablere udstyret, kan vi ikke fra næste uge indføre, at der skal være alkolås i alle busserne.

- Men når det så er sagt, så når der er en sag som denne, giver det anledning til, at vi drøfter tingene både med den entreprenør, det er gået ud over, og de andre. Der skal ikke være nogen tvivl om, at når sådan en sag popper op, så får den os til at gøre nogle overvejelser. Men kan jeg ikke fredag i vinterferien sige, at der er aktuelle overvejelser om, at der skal indsættes alkolåse i alle vores busser, siger Martin Krogh.

Tide Bus om fuld chauffør: Vi har håndteret sagen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce