Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Taxi får et år mere på frihjul


Taxi får et år mere på frihjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis det står til Miljø- og Teknikudvalget, skal alle taxivognmænd med i det fælles bestillingskontor

Når der er en lov, så skal den overholdes.

Det er kort og godt holdningen hos udvalgsformand Lars Kristian Pedersen (V), og han har da også et flertal i Miljø- og Teknikudvalget bag sig i indstillingen til byrådet, om, at de tre taxi-vognmænd i Tommerup, Vissenbjerg og Assens, der har ønsket at stå uden for Taxa Fyn og det fælles bestillingskontor Assens Taxa, kun får dispensation til at stå uden for i et år mere.

Gunnar Lund (S) ville stramme endnu mere og sagde nej til flere dispensationer, mens Anders Rasmussen (V) var indstillet på at give dispensation i fem år mere, som ønsket af vognmændene.

Fra administrationens side var der også lagt op til en dispensation på fem år på betingelse af, at de tre selskaber indgik i en fælles vagtordning, og at dispensationen kun gjaldt i de geografiske områder, der dækker de tidligere Assens, Haarby, Vissenbjerg og Tommerup Kommuner. Den endelige udgang på sagen, bliver det op til byrådet at afgøre.

Høringssvar

Forud for behandlingen i udvalget har dispensationen været til høring, og af svarene fremgår det tydeligt, at der er problemer med servicen over for kunderne.

Årsagen til det, ja den afhænger af, hvem man spørger.

Spørger man "de frie" vognmænd, er det servicen i Taxi Fyn, det kniber med. Vognene styres fra Odense, og man mener ikke, at kunderne i Assens Kommune tilgodeses på lige fod med dem i Odense. Såvel Assens som Tommerup Taxi lister en række eksempler op, hvor de mener fælleskontoret har svigtet.

Kunder, der er blevet afvist af bestilligskontoret, fordi det ikke ville rykke ud for eksempelvis at køre folk fra Aarup til Skydebjerg eller fra Skallebølle til Vissenbjerg, og kunder der er blevet glemt.

- Vi har fået mange flere opkald fra Glamsbjerg, Haarby, Jordløse, Brobyværk, Snave, Helnæs og Aarup, end vi havde, før Taxa Fyn startede, står der i høringssvaret fra Assens Taxi, som også oplister en række nye kunder.

Herfra nævner man også den økonomiske byrde.

Jane og Kim Øvig, der har 10 biler og 17 ansatte, vil ifølge egne oplysninger skulle af med en halv million kroner om året.

Vissenbjerg Taxi og Turistfart frygter slet ikke at kunne fortsætte den 42 år gamle forretning, hvis den tvinges ind under det fælles bestillingskontor. Dels på grund af de store afgifter, dels fordi man forudser, at ture i området vil blive givet til tomme Odense-biler.

Også i Faaborg har erfaringen vist, at det kan knibe med at servicere kunderne i tilstrækkeligt omfang.

Mudderkastning

Leder af bestillingskontoret, Peter Kjærgaard, har sendt to høringssvar på vegne af vognmændene i Assens Taxa. I det første anføres det, at de øvrige vognmænd benytter dispensationen til at udvælge særligt attraktive kunder rundt om i kommunen og følgelig ikke altid har vogne hjemme i deres eget geografiske område. Med halvdelen af bevillingerne uden for fællesskabet får alle kunder generelt en dårligere betjening, mener de.

I et supplerende høringssvar indsendt i mandags, dagen før udvalgsmødet, kalder Peter Kjærgaard svaret fra nogle af de andre vognmænd for mudderkastning.

- Det ville naturligvis have været bekvemt for os i Assens Taxa at have noteret de utallige gange, hvor en af de udenforstående vognmænd ikke levede op til og løste deres forpligtelser, men vi søger i stedet samarbejde af hensyn til borgerne i Assens Kommune, siger han og understreger også, at samarbejdet sikrer gode arbejdsforhold med fri og ferie til vognmændene, men uden at alle er med, risikerer man, at de investerede millioner kan være tabt.

Lars Kristian Pedersen ville ikke tage stilling til påstandene i høringssvarene.

- Klager skal sendes til kommunen, understreger han. Med yderligere et års dispensation til de tre udenforstående vognmænd mener han, at alle vil have haft tilstrækkelig mulighed for at budgettere med de nye udgifter, samarbejdet pålægger dem.

Lars Kristian Pedersen erkender, at loven også rummer en mulighed for dispensation, men skal den i anvendelse, må det fremgå mere klart i hvilke tilfælde, det kan ske mener han.

Taxi får et år mere på frihjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.