Strategisk brøler at lukke linje 130

Dan Gørtz (V), formand for Miljø, Teknik og Plan-udvalget. Arkivfoto: Kasper Andersen KAFOTO

Strategisk brøler at lukke linje 130

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At lukke rute 130 går direkte imod Strategi Fyn, der for fire år siden udpegede Aarup Station som udviklingsterminal, der ved hjælp af busforbindelser skulle samle kunder fra både Nord- og Vestfyn, mener udvalgsformand Dan Gørtz (V).

- Er det ikke forståeligt nok, at der er fokus på at nedlægge ruter med få passagerer, når der skal findes besparelser?

- Det kan man godt sige ud fra en ren kundemæssig betragtning. Omvendt skal man tænke sig om, om det er det rigtige udfra, at det er en vigtig strategisk rute. Der tales om at binde Fyn sammen, der er det et skridt i den forkerte retning, hvis man nedlægger rute 130.

- Når de fleste bruger ruten lokalt, skulle Assens Kommune så ikke stå for en lokalrute?

- Nogle ruter skal også skabe basis for det mønster, vi gerne vil tro på, bliver en vej i fremtiden. Hvis vi får halvtimesdrift på toget, når der kommer et ekstra spor ved motorvejen, skal rute 130 måske udvides med sine afgange.

- Hvad med i stedet at udvide den uddannelsesrute, der går mellem Assens og Middelfart med flere afgange, så er man også tættere på Jylland, hvis det er den vej, man skal?

- Vi har bare, hvis man går tilbage og ser Strategi Fyn, som for fire år siden udpegede Aarup Station som udviklingsterminal, også lagt det ind som en vigtig placering med mulighed for, at der kan køre flere tog. Vi skal vænne kunderne til, at det er en vej at rejse, når man skal vest eller øst. Udvider man i stedet uddannelsesruten til Middelfart, underminerer det tankegangen om, at Aarup skulle tage kunder fra Haarby, Bogense o.s.v. Det harmonerer ikke med de fine ord for fire år siden, at man i spareiver gør den strategi ikke-ekseisterende. Det er Cowi, der laver det for Fynbus. Hvis man udefra skulle se, hvordan Fynbys får flere kunder i butikken, er det, man hellere ser flere afgange på ruter med mange kunder. Det kan betyde, at flere måske vil blive gladere for afgange, der går hver halve i stedet for hver anden time, men jeg synes, nettet bliver meget spredt, og få strenge bliver regionale, hvis man fjerner rute 130.

- Kan folk i Assens så ikke bare bruge teletaxaen, hvis de skal til toget i Aarup, lige som andre, hvor bussen ikke kører, må gøre?

- Det kunne man da godt. Men det bliver nok for dyrt, hvis det skal blive den succes, vi arbejder efter. Vi satser på busordningen mellem de to byer som første prioritet. Jeg kan ikke udelukke, at der er andre muligheder, men vejen fra Assens ind over Odense vil ikke blive brugt, når man tænker på den tid, det i forvejen tager for en personbil at komme til Odense.

Strategisk brøler at lukke linje 130

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce