For 16-årige Emil Brogaard fra Aarup er det en livsstil at kaste penge efter mærkevaretøj og limited edition-sneakers.

Aarup: Der ligger ikke noget tøj og flyder på Emil Brogaards værelse.

Frakker, jakker og trøjer er hængt pænt op på bøjler på et stativ, der læner sig op ad den ene væg i værelset.

På en hylde står mindst ti tomme skotøjsæsker stablet oven på hinanden.

I en glasmontre har Emil Brogaard stillet nogle af sine 12 fedeste sneakers. Det er sko, der let løber op i 5000 kroner parret. Nogle af skoene har Emil Brogaard aldrig gået med. De står kun til pynt. Det er typisk dem, der kun er produceret i ét enkelt eksemplar.

Sneakerhead og hypebeast

Der finder flere definitioner på et sneakerhead.Men det er kendetegnende for et sneakerhead, at det er en person, der viser stor lidenskab for og nærmest er besat af at købe og sælge dyre og eksklusive sko/sneakers.

Et sneakerhead samler ofte på sjældne modeller og kan godt også godt lide vintage-modeller.

Et hypebeast er en yngre person, der samler på tøj, sko og accessories udelukkende med det formål at gøre indtryk på andre.

Du kan følge Emil Brogaard på det sociale fotodelingsmedie Instagram på profilen: ung_sneaker

Og oppe i loftet hænger der en projektor, så Emil Brogaard ved hjælp af et enkelt tryk på sin Iphone 7 Plus kan kaste YouTube-klip fra fashionkanalerne op på den hvide væg i baggrunden. Det er Emil Brogaards hypebeast-room.

- Jeg tror godt, at jeg med lidt is i maven kan kalde mig for det største sneakerhead og hypebeast i Assens Kommune, siger 16-årige Emil Brogaard.

Opmærksomhed

Det er en livsstil, der har rod i amerikansk popkultur og kulturhistorie. For udenforstående rummer det en jungle af smart slang og en verden, hvor man næsten vil gøre alt for at få fat de sidste nye high end- og luksusbrands.

Den dag jeg får fat i et par Nike Mag, gider jeg nok ikke mere. De er kun produceret i 1500 eksemplarer og handles ofte mellem 50.000 og 125.000 kroner.

Emil Brogaard, Aarup

Det var hans kammerat Oliver fra Orte/Frøbjerg Friskole, der introducerede Emil Brogaard til den fagre nye verden med Jordan, Dunks og Maxes og knalddyrt mærketøj. Det er syv år siden.

- Dengang syntes jeg, han havde noget fedt tøj, og pludselig blev det sjovt at købe de lidt mere eksklusive mærker, siger Emil Brogaard, der går i 10. klasse på Tietgen Business i Odense.

Emil Brogaard indrømmer gerne, at nogle af hans skolekammerater synes, det er lidt underligt, at han går så meget op tøj og sko og sit udseende. Det er dog mest drengene, der har et vist forbehold.

- Det tænder mig at få opmærksomhed på grund af mit udseende og den måde, jeg går klædt på, siger Emil Brogaard.

Det meste af tøjet er sort og hvidt. For så er det nemmest at style, forklarer Emil Brogaard.

Tjener penge på det

Emil Brogaard vurderer, at han bruger i omegnen af 10.000 kroner om måneden på at købe tøj og sko. To gange om ugen arbejder han som telefonsælger i Odense, hvor han blandt forsøger at overbevise folk om, at de skal tegne abonnement på Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Der er dog ingen fare for, at Emil Brogaard går personlig konkurs i jagten på de sidste nye sko, tasker og trøjer. Emil Brogaard bytter og handler sig til det meste på de sociale medier som Facebook og Instagram og via internetsider, og hans livsstil er samtidig også en forretning, hvor det hele tiden gælder om at opsøge og gøre de bedste byttehandler på nettet.

Faktisk tjener han nu penge på sin livsstil gennem køb og salg.

Han tjekker ofte siden Out of Stock Launches for det sidste nye. Her holdes der såkaldt omvendt auktioner, hvor prisen på artiklerne falder efter hvert minut.

- Hvis jeg finder et par nye, fede sneakers, så køber jeg dem. Jeg køber vel et par om måneden. Og det er bare fedt, at der findes så mange varianter, siger Emil Brogaard.

Han står gerne i kø i tre timer i minus to graders varme foran en butik i Odense for at få fat i det sidste nye par Pharrell Williams-sneakers.

Det er også på Instagram, at Emil Brogaard lægger billeder op af sig selv og sin stil.

- Hvis jeg synes, jeg har fået noget nyt fedt udstyr, smider jeg lige et foto op, og så kan mine følgere ellers kommentere på det og give kritik, forklarer Emil Brogaard.

Søger Nike Mag

Om han livsstil varer ved i mange år endnu, tør Emil Brogaard ikke spå om. Men han håber på en karriere.

- Den dag jeg får fat i et par Nike Mag, gider jeg nok ikke mere. De er kun produceret i 1500 eksemplarer og handles ofte mellem 50.000 og 125.000 kroner. Jeg har prøvet at få fat i et par, men der findes kun et enkelt par i Danmark. Dem har Rune Hansen fra Viborg, fortæller Emil Brogaard.

Sneakerheadet og hypebeastet fra Bredgade i Aarup.

  • Plovgaard_Søren

    Af: