Skole/hjem-samarbejde: Familien har også betydning for børns læring

Chefkonsulent Søren Laibach Smidt. Foto: Thomas Arnbo.

Skole/hjem-samarbejde: Familien har også betydning for børns læring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Chefkonsulent Søren Laibach Smidt fra UCC var i 2014 med til at udgive rapporten "Forældresamarbejde der virker: Forældreerfaringer med Best Practice".

- Hvorfor er samarbejdet mellem skole og hjem vigtigt?

- En af grundene er, at der i disse år er en øget opmærksomhed på, at familie og hjem betyder meget for børns læring. Undersøgelser viser, hvilke børn der klarer sig godt i uddannelsessystemet. I de hjem, hvor der er en større opbakning til børnene, er forældrene med til at styrke børnenes læring. Der er sket en forandring, som går på, at hvor børn tidligere kun lærte, når de gik i skole eller institution, så ser man i dag på helheden, og det har effekt på børns læring. I forlængelse af det har det også en stor betydning for børns velbefindende og trivsel, at børnenes liv i skolen bliver bakket op derhjemme, og at der skabes en sammenhæng mellem to vigtige livsrum. Når opbakningen ikke er til stede, skal børnene agere i to verdener, som eventuelt kan strides med hinanden.

- Så det handler dybest set om at få forældrene på banen?

- Det er ikke nok at sige, at de skal på banen. Det er en stor og kompliceret opgave for skolen at vise nogle veje, så forældrene reelt kan bidrage. Skolen er lærernes hjemmebane, og de har ansvaret for at skabe en sammenhæng mellem miljøerne, hvor forældrene oplever, at de bliver hørt fra deres vinkel. Ønsket om dialog findes hos alle forældre, både hos de veluddannede og veltalende og hos de forældre, der ikke har så mange ressourcer.

- Hvad er de vigtigste ingredienser i et succesfuldt skole/hjem-samarbejde?

- Først og fremmest at man tænker, at det ikke bare er et barn, der går i skole, men en familie. Man ser ikke bare barnet og barnets færdigheder som sig selv, men som bundet sammen med en familie. Det er meget vigtigt, at forældre føler sig velkomne på skolen, og det er ikke nok, at kommunikation går den ene vej. Det er vigtigt, at lærerne spørger forældrene, hvad der sker derhjemme og give dem nogle anvisninger til, hvordan de kan bidrage.

- Hvordan har skole/hjem-samarbejdet ændret sig over årene?

- Ønsket om at samarbejde og nødvendigheden af et samarbejde er stigende. Der stilles større krav, netop fordi man tænker på barnets hele liv. Hvis man ser lidt firkantet på det, så er det gået fra, at læringen foregik i skolen, og familien tog sig af barnet hjemme. Nu er der en nødvendighed af partnerskab, for det er både forældrene og skolens lærere, der bidrager til børnenes trivsel og læring. Behovet er stigende, og lige nu peger forskningsresultater på, at det er vigtigt.

- På Vissenbjerg Skole har man lavet en forventningsafstemning mellem forældre, medarbejdere og elever og opsat nogle konkrete forventninger til de tre parter. Er det en god idé?

- Det synes jeg. Det er et rigtig godt redskab, som er med til at tydeliggøre for de to parter, hvad man kan forvente af hinanden. Pointen er, at de professionelle har ansvaret for samarbejdet. Det ligger på deres skuldre, og derfor er det vigtigt, at der er en rammesærtning fra skolens side, så skolen tager ansvaret på sig og skaber rammer, hvor forældrene kan bidrage og dialogen kan foregå.

Skole/hjem-samarbejde: Familien har også betydning for børns læring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce