Da Kaj Van Elzelingen fik en partshøring i sin sag, var der også et afsnit, som omhandlede vigtigheden af lydisolering og pusleplads fra Aksel Jensens handicapbil.

Da Kaj Van Elzelingen modtog sin partshøring i en sag om afgiftsfritagelse fra drejesokkel til bil, fik han sig noget af en overraskelse.

Under lovgrundlaget for den foreløbige beslutning om afvisning stod der, at der skulle tages særligt hensyn til Aksel, og det derfor var nødvendigt med lyd- og lysisolering og en pusleplads. Kaj Van Elzelingen skrev straks i Facebookgruppen for syge og udsatte i Assens Kommune og spurgte, om nogle vidste, hvem Aksel er.

Kort efter blev han ringet op af Linda Jensen, mor til multihandicappede Aksel Jensen på 11 år.

- Jeg bliver meget bekymret, da jeg finder ud af, at hans sag er endt hos en anden. Hvor er hans ting henne? Er de spredt for alle vinde? Nu fremgår hans cpr-nummer ikke af papirerne, men det kunne det gøre andre steder. Eller der kunne stå noget om Lars og jeg. Hvem har hvilke ting om andre?

Linda Jensen er ikke overrasket over, at fejlen kunne ske.

- Man har hørt det ske så mange gange for alle andre, så der blev også vores tur en dag. Det er dejligt, det så er et menneske, der giver sig til kende, så jeg ved, hvem der har det. Men jeg ville ønske, jeg kunne svare ja, jeg er overasket, men det kan jeg bare ikke. Jeg ved godt, det er en gammel nyhed, at jeg ikke har tillid til kommunen, men det kan man jo ikke have, når det her bliver ved.

Kaj Van Elzelingen bad efter brevet om et møde med kommunen. Der var nemlig flere fejl i behandlingen af hans sag, og han ville også vide, hvorfor han havde fået en anden persons sagsakter.

- De sagde til mig, at det måtte ikke ske. De kunne godt se, at der var sket en fejl. De vil også sende en ud til mig for at se på min sag igen, siger Kaj Van Elzelingen.

Han føler sig stadig ikke tryg ved sagsbehandlingen.

- Jeg er på ingen måde tryg. Jeg går kun og venter på et opkald om, at en anden har fået mine sagsakter. Jeg er absolut glad for, kommunen siger, den vil gøre noget ved det. Nu er mit håb bare, at det ikke er tomme ord.

- En beklagelig fejl

Hos Assens Kommune erkender velfærdsdirektør Henrik Juul Kjær, at det ikke er godt nok, at en borgers oplysninger ender i en andens sag.

- Der er sket en meget beklagelig fejl, en menneskelig fejl. Et tekstuddrag er indgået i en medarbejders brevskabelon, hvilket selvfølgelig ikke må forekomme. I tilfælde af datalæk har kommunen en klar procedure, som omgående er iværksat, efter fejlen er opdaget. Det betyder blandt andet, at berørte borgere kontaktes. Proceduren sikrer også, at vi eftersøger, om brevskabelonen er anvendt flere gange. Den ledelsesmæssige aktion er helt logisk, at den respektive afdeling gennemgår øvrige brevskabeloner, ligesom episoden behandles i afdelingen i det sikkerheden altid skal være i top, og at der ikke skal være anledning til utryghed hos de borgere, som vi samarbejder med, skriver han i et svar til redaktionen.

  • Af:

    Færdiguddannet som journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i januar 2016. Jeg har siden da vikarieret på Fyens Stiftstidendes redaktion i Ringe og Assens, hvor jeg blandt andet skriver om samfund, erhverv og krimi.

Mere om emnet

Se alle
2
Forældre til handicappede børn undrer sig over facebookopslag: Borgmesteren negligerer os

Forældre til handicappede børn undrer sig over facebookopslag: Borgmesteren negligerer os

10
Borgmester: Jeg negligerer ikke problemerne i sagsbehandlingen

Borgmester: Jeg negligerer ikke problemerne i sagsbehandlingen

Forældre til handicappede: Lav én handicapafdeling

Forældre til handicappede: Lav én handicapafdeling