Pilotprojekt i Assens Kommune: Epokegørende for undervisningen på Vestfyn

Laboratorium Assens, der skal højne kvaliteten af undervisningen i matematik og naturfag, bygger blandt andet på projektet 'Læring med energi i dagtilbud og indskolingen'. Indskolingen og børnehaven på Gummerup Skole har været med siden 2016. Fra højre er det Tea Burgård Jensen, Emil Møller Smedehus, Mathias Andersen og Magnus Eliasen. Foto: Peter Leth-Larsen

Pilotprojekt i Assens Kommune: Epokegørende for undervisningen på Vestfyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pilotprojekt i Assens Kommune skal øge interessen for matematik og naturfag, samt gøre børn og unges overgange mellem dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelse lettere.

Øget interesse for matematik, økonomi, teknologi og naturfag og bedre overgange for elever, der skifter mellem dag- og uddannelsesinstitutioner. Det skulle gerne bliver resultatet af et femårigt pilotprojekt mellem Assens Kommune, Vestfyns Gymnasium, Det Blå Gymnasium, HF & VUC Fyn Glamsbjerg og Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (i daglig tale kaldet LSUL, som er et samarbejde mellem Syddansk Universitet, UCL Lillebælt og UCL Syd.)

Projektet kaldes Laboratorium Assens og vækker høje forventninger på blandt andet Vestfyns Gymnasium, hvor rektor Ole Toft Hansen betegner det som 'epokegørende'.

- LSUL (som er et samarbejde mellem SDU, UCL Lillebælt og UCL Syd red.) er virkelig langt fremme og har sat sig for at prøve at skabe forskningsmæssig belæg for at sige, at det er vigtigt, at der er en sammenhæng op gennem skolesystemet. Vi kunne godt lave et projekt selv i Assens Kommune, hvor vi blev enige om, at vi ville samarbejde på tværs med folkeskolen, men her har vi forskere, der prøver at blive kloge på, hvordan vi bedst muligt sikrer, at elever i Danmark får så godt et undervisningsforløb som muligt. Det er lidt epokegørende, siger rektoren.

I Finland har man en fælles lovgivning for folkeskoler og ungdomsuddannelser, og det kan være medvirkende til, at unge klarer sig godt, fordi der er en sammenhæng i deres uddannelse lige fra de starter i grundskolen til de sætter studenterhuen på hovedet, nævner han. I Danmark har man en lovgivning for folkeskolen og en anden for ungdomsuddannelserne, og der er behov for at skabe bedre overgange mellem de to institutioner, mener Ole Toft Hansen.

Laboratorium Assens
Laboratorium Assens er et netop opstartet femårigt samarbejdsprojekt mellem Assens Kommune, Vestfyns Gymnasium, Det Blå Gymnasium, HF & VUC Fyn Glamsbjerg og Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL). Projektet er en udvidelse og formalisering af det allerede eksisterende samarbejde med LSUL i forbindelse med projekterne 'Læring med energi i dagtilbud og indskolingen' (siden foråret 20016) og 'Computational Thinking i matematik, naturfagene, teknologi og økonomi' (under opstart).

Projekterne finansieres blandt andet af Lundbeckfonden og Region Syddanmark.

Laboratorium Assens vil have særligt fokus på at udvikle og implementere en kommunal strategi med fokus på naturfag, matematik, teknologi og økonomi lige fra dagtilbud til ungdomsuddannelse.
Ph.d.-studerende fra LSUL, Stine Mariegaard, interviewer børn fra 0. klasse om deres oplevelse med naturfag. Foto: Peter Leth-Larsen
Ph.d.-studerende fra LSUL, Stine Mariegaard, interviewer børn fra 0. klasse om deres oplevelse med naturfag. Foto: Peter Leth-Larsen

Matematik skal tage udgangspunkt i hverdagen

Esben krægpøth, som er vicedirektør for Velfærd - Børn, Unge og Uddannelse i Assens Kommune, fortæller, at Laboratorium Assens læner sig op af et generelt nationalt øget fokus på matematik og naturfag.

- Naturfag har på mange måder haft svært ved at få fat i eleverne i folkeskolen. Vi har lavet fremstød gennem mange år, for eksempel sciencefestival. Men det er generelt svært at få unge mennesker til at tage naturfaglige uddannelser. Så vi håber, at vi får tilført hele vores område mere viden om, hvordan vi arbejder med naturfaglige fag og overgange, siger Esben Krægpøth.

Kasper Solberg Hansen, som er matematik- og fysiklærer på Vestfyns Gymnasium, er direkte tilknyttet Laboratorium Assens. Der er allerede holdt en række møder i arbejdsgruppen, fortæller han.

- Blandt andet skal vi i matematikundervisningen blive bedre til at lave undersøgelsesbaseret og eksperimenterende matematik, som tager udgangspunkt i hverdagen. Hvis det pludselig bliver et værktøj til at løse en opgave med, fordi eleverne vil designe noget eller lave deres eget computerprogram, så kan det blive mere anvendelsesorienteret. Det har vi praktiseret i et stykke tid. Det nye er samarbejdet på tværs af uddannelsesinstitutioner. Man kunne for eksempel lave faste emner, som der blev undervist i i folkeskolen - som programmering af robotter - som man så kan tage videre op i gymnasiet eller på handelsskolen, siger han.

Bamsen Magnet-Magne er en del af det naturfaglige projekt i Huset Gummerup. For bordeneden er det Ph.d.-studerende Stine Mariegaard fra LSUL, som intervewer Christian, Magnus, Nicklas og Gustav fra 0. klasse. Til højre ses naturfagslærer Mette Flintholm Juelsgaard.  Foto: Peter Leth-Larsen
Bamsen Magnet-Magne er en del af det naturfaglige projekt i Huset Gummerup. For bordeneden er det Ph.d.-studerende Stine Mariegaard fra LSUL, som intervewer Christian, Magnus, Nicklas og Gustav fra 0. klasse. Til højre ses naturfagslærer Mette Flintholm Juelsgaard. Foto: Peter Leth-Larsen

Pilotprojekt i Assens Kommune: Epokegørende for undervisningen på Vestfyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce