Tre meninger

Avisen spurgte tre "forsøgskaniner" på Det Blå Gymnasium i Glamsbjerg, hvad de hver især synes om den nye gymnasiereform, der er blevet indført fra august. Alle tre, en underviser og to elever, er grundlæggende positive.

Brødtekst


Cathrine Weber Hansen, 1.g: - Det har været et godt forløb. Det er på en måde godt, man har taget det over så kort tid, så man hurtigere har kunnet komme i gang med sin studieretning. Jeg har hele tiden haft eksamenerne i baghovedet, men også tænkt, at der var lang tid til. Det er fint nok, det er over så kort tid, eksamenerne er der. Jeg stressede meget over eksamen, men den var ikke så slem, som jeg frygtede. Havde det været over et halvt år, som det plejer at være, havde jeg måske glemt mange af de ting, vi havde lært i starten af skoleåret. Man når at kende hinanden godt nok. I grundforlæbet var vi to klasser, så der lærte jeg mange at kende. Det har været godt socialt. Man bliver meget mere rystet sammen. Foto: Martin Kloster

Cathrine Weber Hansen, 1.g: - Det har været et godt forløb. Det er på en måde godt, man har taget det over så kort tid, så man hurtigere har kunnet komme i gang med sin studieretning. Jeg har hele tiden haft eksamenerne i baghovedet, men også tænkt, at der var lang tid til. Det er fint nok, det er over så kort tid, eksamenerne er der. Jeg stressede meget over eksamen, men den var ikke så slem, som jeg frygtede. Havde det været over et halvt år, som det plejer at være, havde jeg måske glemt mange af de ting, vi havde lært i starten af skoleåret. Man når at kende hinanden godt nok. I grundforlæbet var vi to klasser, så der lærte jeg mange at kende. Det har været godt socialt. Man bliver meget mere rystet sammen. Foto: Martin Kloster


John Kyed, lektor og underviser i 34 år: - Det er et presset forløb. Jeg var lidt betænkelig ved det, fordi det dels er presset, og dels skal eleverne til eksamen to gange (på 12 uger, red.). Det betyder, det er karakterer, der kommer på deres eksamensbevis. De er jo ikke så eksamensvante i 1.g. Men det gik langt over forventning. Jeg tror, en stor del af forklaringen er, vi faktisk har fået nogle rigtig dygtige 1.g'ere. Jeg er dybt imponeret. Utroligt seriøse. Den første dag prøver man lige at kridte banen op og fortæller eleverne om, hvad det her går ud på. Også forklare dem, vi skal ud over stepperne fra dag 1. Der er ikke 14 dage til at køre introduktion og sidde i rundkreds og navnelegene. Det har de være tindstillet på. Når jeg ser tilbage på forløbet, synes jeg, det har været okay. Men det er et beskedet erfarinsggrundlag. Foto: Martin Kloster

John Kyed, lektor og underviser i 34 år: - Det er et presset forløb. Jeg var lidt betænkelig ved det, fordi det dels er presset, og dels skal eleverne til eksamen to gange (på 12 uger, red.). Det betyder, det er karakterer, der kommer på deres eksamensbevis. De er jo ikke så eksamensvante i 1.g. Men det gik langt over forventning. Jeg tror, en stor del af forklaringen er, vi faktisk har fået nogle rigtig dygtige 1.g'ere. Jeg er dybt imponeret. Utroligt seriøse. Den første dag prøver man lige at kridte banen op og fortæller eleverne om, hvad det her går ud på. Også forklare dem, vi skal ud over stepperne fra dag 1. Der er ikke 14 dage til at køre introduktion og sidde i rundkreds og navnelegene. Det har de være tindstillet på. Når jeg ser tilbage på forløbet, synes jeg, det har været okay. Men det er et beskedet erfarinsggrundlag. Foto: Martin Kloster


Nikolaj Petterson , 1.g: - Jeg har oplevet det som et godt grundforløb. Jeg har været meget glad for det. Jeg synes, det har været en god måde at komme ind på gymnasiet på. For vi har fået lidt af det hele. Også lærerigt. Det har selvfølgelig været meget intenst. Der har været lange skoledage. Man føler også lidt, man får et kulturchok, når man kommer fra folkeksolen. Men jeg vil sige, at efter den første uge vænner man sig til det og kommer ind i en rytme. Jeg har ikke følt mig presset. At vi er blevet blandet, i to klasser, har været godt. For vi har mødt nogle forskellige fra klasserne. Jeg synes, det er lykkedes meget godt at integrere os. I forhold til AP (almen sprogforståelse, red.) synes jeg, der har været lidt for meget, man skulle rundt om. Det kunne man tynde ud i.  Foto: Martin Kloster

Nikolaj Petterson , 1.g: - Jeg har oplevet det som et godt grundforløb. Jeg har været meget glad for det. Jeg synes, det har været en god måde at komme ind på gymnasiet på. For vi har fået lidt af det hele. Også lærerigt. Det har selvfølgelig været meget intenst. Der har været lange skoledage. Man føler også lidt, man får et kulturchok, når man kommer fra folkeksolen. Men jeg vil sige, at efter den første uge vænner man sig til det og kommer ind i en rytme. Jeg har ikke følt mig presset. At vi er blevet blandet, i to klasser, har været godt. For vi har mødt nogle forskellige fra klasserne. Jeg synes, det er lykkedes meget godt at integrere os. I forhold til AP (almen sprogforståelse, red.) synes jeg, der har været lidt for meget, man skulle rundt om. Det kunne man tynde ud i. Foto: Martin Kloster

  • Kloster_Martin_(2015)_020

    Af:

    Journalist på Assens-redaktionen. Har tidligere gennem 10 år været på størsteparten af avisens redaktioner på Fyens Stiftstidende, bl.a. Kerteminde, Odense, Kultur og SportFyn. Af interesser nyder jeg musik og fodbold, mens jeg også interesserer mig for samfundsforhold.

Mere om emnet

Se alle
Vestfyns Gymnasium giver god karakter

Vestfyns Gymnasium giver god karakter

Lige på og hårdt: Gymnasiereform finder sin form

Lige på og hårdt: Gymnasiereform finder sin form