Både Søren Steen Andersen og flere transportordfører er ikke sikre på, at transportministeren vil tale konkret om en ny jernbane over Vestfyn.

Borgmestrene i Assens og Middelfart Kommuner - Søren Steen Andersen (V) og Steen Dahlstrøm (S) - var onsdag på Christiansborg, hvor de havde et møde med Dansk Folkepartis transportordfører og næstformand for Folketingets Transportudvalg, Kim Christiansen.

Her forsøgte de at forklare ordføreren, hvorfor man bør vælge en nordlig linjeføring vedrørende en ny vestfynsk jernbane.

Ny vestfynsk jernbane

Den nye jernbane er 35 km og skal løbe tæt på motorvejen mellem Blommenslyst og Kauslunde. Den vil forkorte køreafstanden for tog med fire kilometer i forhold til i dag og anlægges, så togene kan køre 250 km/t på strækningen.Valget står nu mellem tre linjeføringer. En linjeføring nord for motorvejen vil koste godt 4,5 mia. kr., en kombilinje vil koste 4,4 mia. kr. og og en sydlig linje 4,1 mia. kr.

Vejdirektoratet anbefaler den sydlige linjeføring. Det sker med henvisning til prisen. I anbefalingen står: De forskelle, der måtte være mellem de tre løsninger i forhold til erhvervsarealer, nærhed til landsbysamfund og naturforhold, opvejer ikke meromkostning ved kombilinjen og forslag nord.

Assens og Middelfart Kommuner peger derimod på den nordlige linjeføring.

Socialdemokratiet, SF, De Radikale, Enhedslisten og Dansk Folkeparti står bag Togfonden, som den nye bane er del af.

Forligspartierne er tidligere blevet enige om en anlægsperiode for den vestfynske jernbane fra 2020-2026.

- Vi havde et godt møde, så alle gode argumenter bliver selvfølgelig taget med videre, siger Kim Christiansen, der på tirsdag er indkaldt til møde hos transportminister, Ole Birk Olesen (LA), sammen med de øvrige transportordførere.

- Nu skal vi ikke kun snakke om linjeføring, men jeg har hele tiden sagt, jeg synes, vi skal træffe en hurtig beslutning, uanset hvilken linjeføring det bliver. Det håber jeg også, at vi på en eller anden måde kan finde en fælles forståelse for på mødet, siger han.

Søren Steen Andersen mener også, det var et godt møde, som udover borgmestrene også var med deltagelse af kommunaldirektørerne. Men for borgmesteren er det umuligt at sige, om der kommer en afklaring omkring linjeføringen på tirsdag. Han håber dog, at der gør.

- Hvis udkommet på tirsdag er, at man ligesom melder sig lidt ind i det fra regeringens side, så kan det jo begynde at tage en drejning. Det vil da kun være godt, hvis der nu kan blive taget en beslutning.

Snakken kan blive kort

Hvor meget, der reelt vil blive talt om en ny vestfynsk jernbane på mødet mellem transportordførerne og transportministeren, er dog usikkert, lyder det fra Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører.

- Regeringen er stadigvæk imod Togfonden, men det var en del af finanslovsaftalen med Dansk Folkeparti, at der skulle være et sådant møde. Så man kunne forestille sig, at de bare holder mødet for at konstatere, vi er uenige. Jeg tror selvfølgelig på, at det er et af de spørgsmål, vi skal drøfte. Men vi har ikke en sikker indikation på det.

- Det er en meget mærkelig situation, der er opstået omkring det. Det er ret usædvanligt, at man har en regering, der ikke tiltræder et forlig, der er flertal for, siger Henning Hyllested.

Karsten Hønge, transportordfører SF, tilføjer:

- Det er helt afgørende for mig, at jeg kan få vristet en tidsplan ud af manden (Ole Birk Olesen, red.). Så er det også lettere at forholde sig til, selvom det ikke skulle blive inden sommer. Bare det, at det er hen i det uvisse, er nok til, at borgerne er urolige og utilfredse, og at vi som politikere føler os løbet rundt med i en labyrint. Men om han er indstillet på det, det aner jeg simpelthen ikke.

- Jeg er egentlig så pragmatisk anlagt, at jeg synes, det virker så underligt, at vi skal gøre flere ting uden om ministeren. Men det har vi jo gjort før.

- Det kan godt være, at det er sjovt at drille regeringen, men jeg synes, at det er endnu sjovere at få noget igennem med regeringen. Derfor håber jeg virkelig, at han går ind i det helt pragmatisk og lavpraktisk på tirsdag, siger Karsten Hønge.

  • Jensen_Claus_Bøge_(2015)_013

    Af:

    Jeg er lokaljournalist på Fyens Stiftstidende i Assens, hvor jeg skriver om stort og småt i hele kommunen. Samtidig har jeg fokus på det digitale på redaktionen. Tidligere har jeg arbejdet hos Ekstra Bladet og Metroxpress.

Mere om emnet

Se alle
4
Se kortet: Her skal jernbanen gå over Vestfyn

Se kortet: Her skal jernbanen gå over Vestfyn

Fra vrede til lettelse: Jernbane splitter borgere i Indslev

Fra vrede til lettelse: Jernbane splitter borgere i Indslev

- Vi har den største forståelse for, det berører nogle mennesker

- Vi har den største forståelse for, det berører nogle mennesker