ASSENS: Det længe været trendy i de store byer at skifte den traditionelle pilsner ud med mere eksotiske ølmærker med dertil hørende mærkværdige glas i alverdens former. Nu lader det til, at udviklingen er nået til Assens.

På O'Neils irske pub på torvet i Assens er udviklingen slået igennem. Udvalget af ølmærker er vokset, og man kan i fremtiden forvente at få skænket sin øl på en helt ny og langt mere respektfuld måde.

Det skyldes, at pubben er med i kampagnen "Skænket med respekt", der er lanceret af Carlsberg, og som skal være med til at ændre danskernes ølkultur.

- Holdningen til øl er under forandring. Det vi ser nu er, at øl bliver sidestillet med vin, og kunderne ønsker en oplevelse og en historie bag deres øl. Vi vil gerne være med til at give den oplevelse til folk i Assens, og derfor er vi med i kampagnen, siger Ole Jørgensen, ejer af O'Neils.

"Skænket med respekt" stiller ganske særlige krav til pubbens omgang med øl og til udvalget. Ølkortet skal indeholde langt mere end en normal pilsner, og der skal anvendes specielle glas med helt unikt tilpassede former til hver enkelt øl. Desuden skal glassene skal vaskes i en speciel opvaskemaskine, der vasker glassene helt rene. Ifølge Ole Jørgensen er det et vigtigt element, når en øl skal skænkes respektfuldt.

- Glasset skal være helt rent. Bare en lille smule skidt har betydning for skummet, og en øl skænket med respekt har helt perfekt skum, der bliver hængende langs siderne af glasset, når man har taget en tår. Hvis skummet ikke bliver hængende er det et tegn på at glasset ikke er helt rent, fortæller Ole Jørgensen.

Indtil videre har øldrikkerne i Assens taget godt imod "skænket med respekt"-kampagnen.

- Jeg synes, det er sjovt at man kan lave sådan noget her i en lille by som Assens. Men kunderne her ved alt om, hvad der sker inde i de store byer, og de vil gerne have de samme muligheder, forklarer Ole Jørgensen.
  • fyens.dk