New York har sit MOMA, Sulegaarden har sit MIMA

På væggene i MIMA - Miniature International Modern Art - forekommer miniaturebillederne pludselig store. Væggene er forsynet med vindueshuller, så man kan kigge fra det ene rum til det andet. Foto: Kim Rune

New York har sit MOMA, Sulegaarden har sit MIMA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Carl Henning Aarsø har rundt omkring i kasser på Sulegaarden i Lundager fundet sin samling af miniaturekunst frem. Nu bliver de til en permanent udstilling på galleriet.

Lundager: En supermoderne kunstbygning med skæve vinkler og i to etager har rejst sig i den gamle sulegaard fra 1500-tallet i Lundager. En udstilling i udstillingen. MIMA kalder Carl Henning Aarsø sin nye kunstbygning, stærkt inspireret af MOMA, Museum of Modern Art i New York. Miniature International Modern Art.

Carl Henning Aarsø, billedkunstner og indehaver af Galleri Sulegaarden, har sammen med sin nu afdøde kone Hanne Aarsø samlet på miniaturekunst gennem mange år. I 20 år arrangerede de også hver sommer en velbesøgt international miniaturekunstudstilling. Arbejdet med det er blevet for stort for 74-årige Carl Henning Aarsø, der i stedet har valgt at finde alle miniaturerne frem af gemmerne for at lave en permanent udstilling i Sulegaardens ene længe. Den anden længe "Kostalden" vil fortsat præsentere skiftende udstillinger.

Lørdag 7. april er der fernisering på det "det nye" Galleri Sulegaarden - med MIMA - klokken 14-17. Borgmester Søren Steen Andersen klipper den røde snor. Og alle er velkomne.

Galleri Sulegaarden
Galleri Sulegaarden er indrettet i en gammel sulegaard fra 1500-tallet beliggende i Lundager et par kilometer uden for Assens.

Galleriet breder sig over to at gårdens længer.

I den ene længe "Kostalden" vil der fremover være skiftende udstillinger, mens galleriejer Carl Henning Aarsøs samling af miniaturekunstværker har indtaget den anden.

Der er åbent fredag-søndag klokken 11-17 eller efter aftale.

Ferninseringen af MIMA og miniatureudstillingen finder sted lørdag 7. april klokken 14-17. Alle er velkomne.
Billederne hænger tæt i Galleri Sulegaardens miniaturesamling. Men blikket kan sagtens koncentre sig om det enkelte værk alligevel. Foto: Kim Rune
Billederne hænger tæt i Galleri Sulegaardens miniaturesamling. Men blikket kan sagtens koncentre sig om det enkelte værk alligevel. Foto: Kim Rune

Som at læse en avis

Carl Henning Aarsøs samling af miniaturekunst er stor. Over 400 værker af 108 kunstnere fra ind- og udland har han, og op til udstillingens åbning er samtlige blevet registreret og beskrevet. Mange af dem har nu fået en plads på væggen.

- Meget mere, end jeg regnede med, har været pakket ned i kasser, og der dukkede hele tiden nye kasser op, efterhånden som jeg ledte, fortæller Carl Henning Aarsø.

En enkelt væg i udstillingen bliver med værker, der er til salg, de øvrige hører til den permanente udstilling, og dem skiller han sig ikke af med.

Der er ikke fire hundrede billeder hængt op. Men der er mange, og de hænger tæt. Ved første øjekast virker det lidt overvældende med de mange farver og mange forskellige udtryk og indtryk. Men når man har gået rundt og kigget lidt, finder man ud af, at Carl Henning Aarsø har ret, når han siger, at man skal se på dem, som man læser avis, hvor man også læser det, der fanger interessen.

Man kan sagtens zoome ind på et billede uden at lade sig distrahere af, at der hænger et andet mindre en 20 centimeter væk. Er man først gået på opdagelse i et billede, får man hurtigt appetit på flere. Sådan kan vi kun håbe, det også forholder sig med avislæsning.

Husk i øvrigt læsebrillerne, hvis du er afhængig af sådan nogle og gerne vil have detaljerne med

MIMA er bygget i størrelsesforholdet 1:6.  Foto: Kim Rune
MIMA er bygget i størrelsesforholdet 1:6. Foto: Kim Rune

Som et dukkehus

Anderledes træder miniaturerne frem i MIMA, der fremtræder som et stort dukkehus. De ændrer størrelse, når de sættes ind i omgivelser med en anden målestok.

- Ideen om at sætte små kunstværker i et perspektiv, hvor de ændrer størrelse, er også tænkt som en øjenåbner i tiden, hvor alt bare skal være stort, større, super, mega og XXl, der kan vise, at små kunstværker kan være lige så betydningsfulde og kunstnerisk værdifulde som store. Ofte kan man se, at kunstnerens studier, skitser og forarbejder tit er mere originale og udtryksfulde end mange færdige store værker, siger Carl Henning Aarsø, i en beskrivelse af MIMA.

SE FLERE BILLEDER PÅ FYENS.DK

Dukkerne får billederne til at virke store. Foto: Kim Rune
Dukkerne får billederne til at virke store. Foto: Kim Rune
108 internationale kunstnere er repræsenteret i samlingen. Her amerikanske Betty Rees Heredia. Foto: Kim Rune
108 internationale kunstnere er repræsenteret i samlingen. Her amerikanske Betty Rees Heredia. Foto: Kim Rune
Carl Henning Aarsø har sat den øvre grænse for miniaturer til værker på størrelse med et A-4 ark. Foto: Kim Rune
Carl Henning Aarsø har sat den øvre grænse for miniaturer til værker på størrelse med et A-4 ark. Foto: Kim Rune
Et kig ind i miniaturemuseet. Foto: Kim Rune
Et kig ind i miniaturemuseet. Foto: Kim Rune

New York har sit MOMA, Sulegaarden har sit MIMA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce