Aarup skal øge sin befolkning med to procent pr. år indtil 2020, mener Aarup Lokalråd. Derfor vil stationsbyen lokke indbyggere til via blandt andet Facebook. Målgruppen er folk fra ikke mindst Odense.

Aarup: Aarup fattes indbyggere.

Det mener Aarup Lokalråd, som har sat en kampagne i gang for at øge indbyggertallet. Kampagnen hedder "Flyt til Aarup".

Formand for lokalrådet, Kjeld Alsholm, siger at befolkningen skal øges med to procent årligt indtil 2020.

- Det ligger i lokalrådets vedtægter, hvad vi skal beskæftige os med: Vi skal skabe noget liv og trivsel. Og bevare og udvikle byens ressourcer, og øge erhvervsliv og bosætning, siger han.

Aarup Lokalråd

Disse personer sidder i Aarup Lokalråd:Kjeld Alsholm (formand)

Peter Poulsen (næstformand)

Conny Nielsen (kasserer)

Claus Andersen

Hans Nygaard Nielsen

Lars Christensen

Aksel Jørgensen

Ivan Sløk

Gitte Marcussen

Peter Hansen

Henrich Svendsen

Michael West

C.C. Horn Andersen

Henning Thorup (suppleant)

Ellis Ådal (suppleant)

Befolkningstallet i Aarup er ifølge det seneste tal fra Danmarks Statistik 3.157 indbyggere (2017). I forhold til årene før er der tale om en stigning på henholdsvis 0,35 procent (2016) og 0,90 procent (2015). Så der er stadig et stykke for at ramme de to procent. Så skal indbyggertallet være 3.220 næste gang.

- Hvis byen ikke udvikler sig, hvis den ikke bliver større i antal indbyggere, så vil byen forfalde, mener lokalrådsformanden.

- Hvorfor?

- Det hænger sammen med, at handelslivet er oppe imod nogle svære kræfter nu om dage med internethandel osv. Hvis man skal bevare handelsgaden (dvs. Bredgade, red.) skal der bare nogle flere mennesker til, der så måske lægger 20 procent af deres handel i byen. Så vil det jo hjælpe til, handelslivet kan bestå, fortæller Kjeld Alsholm.

Han pointerer, handelslivet har det godt i Aarup.

- Men der skal bare noget til at vedligeholde det, siger Kjeld Alsholm.

Billigere huse

En af de helt klare salgsargumenter for at tiltrække folk til stationsbyen skal være, at man kan få det hele for det halve, når der købes hus.

Derfor bliver byggegrundene på Eventyrbakken og Solbakken særligt vigtige i markedsføringen, ikke mindst over for børnefamilier. Hver gang kommunen sælger en grund i Aarup, kommer det til at stå på Aarups Facebook-side "Flyt til Aarup", der skal være den grundlæggende platform for at sælge Aarup, oplyser Kjeld Alsholm.

- Mange af de huse, vi har i Aarup er fra 70'erne. Der er mange af de huse, der skal "skiftes ud" nu. Det er nu, vi skal gribe chancen for at få gjort opmærksom på, at de (folk udefra, red.) kan købe husene med 40 procents rabat herude i snit, siger Kjeld Alsholm.

- Børnefamilier kan købe en strålende villa til 2,2 mio. kr., som koster 3,2 mio. kr. i Odense. Der er mange penge at spare. De penge kan veksles til en nedgang i arbejdestiden. Enten for mand eller kone i den periode, hvor børnene er små. Eller man kan få sig en ekstra bil, siger han.

Odense i sigte

Og de beboere, lokalrådet ser for sig som de nye, er nogle af alle de menesker, der bor i Odense. Eller tænker på at slå sig ned i den fynske metropol i forbindelse med, Odense udvikler sig markant disse år.

Derfor er det vigtigt at få budskaber ud på bl.a. Facebook og fortælle, hvad der sker i Aarup, mener Kjeld Alsholm.

Lokalrådet arbejder med en "kundegruppe" på 22-40 år, man vil ramme med opslagene på Facebook. Målgruppen kan også være bedsteforældre.

Nøglen til succes er en "kontinuerlig, aggressiv og målrettet markedsføring af Aarup", skriver lokalrådet i deres markedsføringsplan.

  • Kloster_Martin_(2015)_020

    Af:

    Journalist på Assens-redaktionen. Har tidligere gennem 10 år været på størsteparten af avisens redaktioner på Fyens Stiftstidende, bl.a. Kerteminde, Odense, Kultur og SportFyn. Af interesser nyder jeg musik og fodbold, mens jeg også interesserer mig for samfundsforhold.

Mere om emnet

Se alle
Ikke nok penge: Aktivitetsplan må barberes

Ikke nok penge: Aktivitetsplan må barberes

Aarup skal sælge sig selv på Facebook: - Det er ligesom Coca-Cola

Aarup skal sælge sig selv på Facebook: - Det er ligesom Coca-Cola