UDVIKLING: Peter Balling har på godt tre år skabt Danmarks største løberportal på internettet
SKALLEBØLLE: Udefra ligner det et helt almindeligt parcelhus, det gule hus for enden af Kløvermarken i Skallebølle. Men ikke desto mindre stikker et sted mellem 20.000 og 24.000 danske løbere bosat fra Gedser til Skagen hovedet indenfor i Peter Ballings "butik" Dourun en eller flere gange om måneden.

- Og jeg har en forventning om i hvert fald 25.000 besøgende i august. Udviklingen går i en virkelig positiv retning i øjeblikket. Det går rigtig, rigtig godt - for at sige det mildt.

Folkene i parcelhuskvarteret kan imidlertid tage det ganske roligt. Der bliver ingen folkevandring eller trafikkaos, for Dourun - der egentlig hedder www.dourun.dk - er ikke en fysisk butik, men en hjemmeside, der har de mellem 400.000 og 600.000 danske motionsløbere som målgruppe.

- Min idé, da jeg lavede sitet, var, at det skulle være et sted, der tilbyder alt det, som en løber måtte efterspørge, forklarer 45-årige Peter Balling om Dourun, der efterhånden har godt tre år på bagen.

En blandet landhandel

Og den målsætning lever han temmelig godt op til. Dourun har nemlig ikke blot en netbutik, hvor løberne kan købe udstyr i form af sko, tøj, pulsure, energiboostere og hvad der ellers måtte være brug for. Siden rummer også råd og vejledning om kost og motion, om hvordan man tilrettelægger sin træning uden at få skader og et forum, hvor løberne kan udveksle erfaringer. Indtil videre har godt 4000 løbere ladet sig registrere for at skrive et eller flere indlæg.

- Og det er noget af det, der virkelig er med til at give liv på siden. Der kommer et sted mellem 60 og 100 nye indlæg i løberforum hver uge. I gennemsnit er der vel fem svar per indlæg, så det er for alvornoget, som løberne har taget til sig, siger Peter Balling, der lever af - og for - sin hjemmeside.

Markant fremgang

- Det er ikke nogen guldmine, men i år giver den nok til, at jeg kan leve af det. Og det går i den rigtige retning. Salget i netshoppen er steget et sted mellem 60 og 70 procent. Det er selvfølgelig taknemligt, idet det er små tal, vi endnu operer med, men det siger noget om tendensen, siger Peter Balling, der har tilknyttet to-tre medarbejdere, der på freelancebasis skriver artikler til siden, så der er noget for løberne at komme efter.

Godt 10.000 af de mange løbere har sagt ja tak til at modtage Douruns månedlige nyhedsbrev, hvor der er nyheder om løb og udstyr. Og ifølge planen skal det redaktionelle på hjemmesiden styrkes.

- Vi vil tilstræbe, at der kommer nogle lidt mere dybdeborende og baggrundsagtige artikler. For mange, der går i gang med at løbe for eksempel for at tabe sig, er helt på bar bund, når de skal begynde at træne. Vi vil gerne hjælpe dem, så de undgår skader og dermed mister lysten til at løbe, siger Peter Balling, der aldrig selv har været inkarneret motionsløber.

Perfekt meditation

- Jeg har brugt løb som en væsentlig del af konditionstræningen, da jeg som ung dyrkede boksning på eliteplan. Efterfølgende har jeg løbet for at holde vægten lidt nede, og jeg synes i øvrigt også, at løb er en af de bedste måde at stresse af på, siger Peter Balling, der foretrækker at løbe i let, silende sommerregn.

- Der er ikke noget skønnere end at løbe i støvregn på en lun sommeraften. Det er nok den bedste form for meditation, der findes. Der får man virkelig tømt hovedet og fyldt en masse nye idéer og indtryk på, mener Peter Balling, hvis tilgang til løberiet er af mere kommerciel karakter.

Han er oprindeligt udlært i sine forældres sportsbutik i Brønderslev i Nordjylland. Siden blev han salgsdirektør for sportsbeklædningsfirmaet Newline, var marketingschef for Intersport og kom siden over i telebranchen via Telia og siden på internettet på det store danske sportssite www.inforsport.dk.

Tid til at tænke

- Det blev så solgt til Sportal, og de startede med at fyre ledelsen. Og så stod jeg uden job, fortæller Peter Balling, der benyttede lejligheden til at sætte sig ned og fundere over, hvad han egentlig havde lyst til, og hvad han kunne.

- Fra infosport havde jeg fået troen på internettet og kunne se en masse muligheder i det. Samtidig havde jeg jo min baggrund med sportstøj, og da jeg savnede det miljø og den afslappede tone, der er i sportsverdenen, så lå løsningen jo så at sige lige til højre fod, siger Peter Balling, der ikke et sekund undervejs har fortrudt.

En glad mand

- Jeg har haft job tidligere ,hvor jeg tjente væsentligt mere, men jeg har aldrig været så glad og tilfreds som jeg er nu. Dourun er jo mit lille barn, og det er så bekræftende, når man kan mærke, at man har fat i noget af det rigtige. Det er supertilfredsstillende at opleve, at folk sætter pris på det, man laver, siger Peter Balling, der sidste år tog et kvantespring, da han opkøbte sin største konkurrent "run4fun" og lagde de to hjemmesider sammen.

- Siden da er det gået virkelig stærkt. I starten var det kun hardcoreløberne, vi havde fat i, men det er vendt. Og jeg kan også se, at vi får flere og flere kvindelige løbere med på siden nu, så det går bestemt i den rigtige retning, siger Peter Balling, der overvejer at starte lignende projekter op i udlandet.

- Det kunne være interessant, om man kunne få noget tilsvarende op at stå i Sverige eller Tyskland. Det tygger jeg lidt på i øjeblikket. Men det bliver i hvert fald ikke inden for det første år.
  • fyens.dk