Lige på og hårdt: Gymnasiereform finder sin form

Carsten Hogrefe er rektor på Det Blå Gymnasium i Glamsbjerg, det der tidligere hed handelsgymnasiet. Han er overvejende positiv for den nye gymnasiereform, som første gang blev "prøvet af" på landets gymnasier fra august til november. Foto: Louise Koustrup.

Lige på og hårdt: Gymnasiereform finder sin form

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I august trådte den nye gymnasiereform i kraft. Reformen betyder, at eleverne er på lige med det samme og skal til to eksamener inden for 12 uger, som tæller på det samlede bevis. På Det Blå Gymnasium i Glamsbjerg har rektor Carsten Hogrefe nu dannet sig det første overblik over erfaringerne. Han er grundlæggende positiv.

Glamsbjerg: Det er slut med alenlange rundkreds-fortællinger og navnelege på gymnasiet i den første tid.

For siden august til starten af november har 1.g-eleverne på landets gymnasier på egen krop prøvet at være første hold "forsøgskaniner" i den nye gymnasiereform.

Reformen betyder, at eleverne modsat tidligere nu skal igennem et 12 uger langt stringent grundforløb med to mundtlige eksamener, inden de skal videre på deres respektive studieretninger. Karakteren tæller på det samlede eksamensbevis.

Det Blå Gymnasium i Glamsbjerg er af gymnasierne, som nu kan evaluere på processen. Rektor Carsten Hogrefe er overvejende positiv.

- Jeg kan godt se en idé i det. Der er lidt mere gang i den fra starten. Forløbet er blevet mere komprimeret. Nu arbejder vi både med summativ evaluering, dvs. en karakter, og en formativ, der er den løbende feedback. Det har gjort, der er lidt mere gang i den.

- Men samtidig har det gjort, vi skulle give dem noget feedback. Det ligger også i gymnasiereformen, at vi f.eks. skal lave matematik-screening og individuelle samtaler. Alt det kogt sammen har fungeret godt, siger Carsten Hogrefe.

65 elever nåede igennem grundforløbet på Det Blå Gymnasium i Glamsbjerg fra august til starten af november.

Den nye gymnasiereform
Fra august har landets gymnasieelever prøvet den nye gymnasiereform.Formålet med reformen er at styrke fagligheden. Antallet af stuedieretninger er blevet beskåret. Og de tre-årige gymnasieuddannelser, hhx (højere handelseksamen), stx (studentereksamen) og htx (højere teknisk eksamen), sidestilles som ligeværdige.

Reformen betyder, at eleverne skal igennem et 12-ugers grundforløb inden studieretningsforløbet. De skal således igennem to mundtlige eksamener, hvis karakter tæller 0,25 på det samlede eksamensbevis.

Der er forskel på et alment gymnasium (stx) og så et handelsgymnasium (hhx). Under grundforløbet på Det Blå Gymnasium i Glamsbjerg indgår eksempelvis forløbene almen sprogforståelse og et økonomisk grundforløb. I slutningen af grundforløbet skal eleverne også have foretaget en screening i matematik med henblik på deres videre udvikling. Eleverne skal også til en individuel samtale med skolens uddannelses- og erhvervsvejleder med fokus på den videre karriereplanlægning. 

Man kan under grundforløbet vælge at skifte til en anden gymnasial ungdomsuddannelse (htx eller stx).

Hvor det tidligere var gymnasierne selv, der sammensatte deres studieretninger, er det nu Undervisningsministeriet, der bestemmer.

Studieretninger: Stx har 18 (fordeler sig på naturvidenskab, samfundsvidenskab, sprog og kunst). Htx 18 (naturvidenskab, teknologi og kommunikationsteknik). Hhx 13 (økonomi og marked, økonomi og sprog og sprog).

Kilder: Undervisningsministeriet, Det Blå Gymnasium m.v.

Lærte om privatøkonomi

Grundforløbets formål er at introducere eleverne til studieretningerne.

Det betyder også, de nye elever ikke som før har skullet vælge studieretning allerede ved ansøgning til optagelse. Tilmed er der blevet indføret fastlagte og færre studieretninger. Eleverne skal også til en samtale i løbet af grundforløbets første 12 uger om deres valg af fag for resten af skoletidens treårige forløb. Det betyder, at de først begynder i deres stamklasser efter grundforløbet.

- Vi skal køre to grundforløb. Vi skal køre et almen sprogforståelse, hvad vi ikke har haft før (hvor man arbejder med grammatik, red.). Det har været svært for lærerne, fordi det har været nyt. Men evalueringen fra lærerne er, det giver et enormt godt afsæt for det videre arbejde i sprog, siger Carsten Hogrefe.

- På det økonomiske grundforløb (som Det Blå Gymnasium har som handelsgymnasium, red.), når man ser på indholdet af det, er det i høj grad privatøkonomisk. Altså sådan noget med, at eleverne lærer om deres skattekort, økonomien ved at flytte hjemmefra, forsikringer og rente. Som også hører med til almen dannelse, fortæller Carsten Hogrefe.

- Har I kunnet nå det hele?

- Vi gjorde det planlægmingsmæssigt, vi satte en helt uge af, inden vi gik på sommerferie, hvor vi kick startede det med en underviser fra universitetet. Med afsæt i det kørte vi hele arbejdet igennem. Og så har alle lærere været på noget, der hedder FIP, faglig udvikling i praksis, svarer Carsten Hogrefe.

Plads til forbedringer

Kunne man gøre noget bedre? Ja, mener Carsten Hogrefe.

Doseringen af undervisningen har måske været i overkanten for at sikre, at eleverne fik ekstra et godt udgangspunkt til eksamen, da man ikke vidste, hvad det kunne ende med.

- Der har eleverne fået fuld smæk. Der er måske noget, vi kan justere lidt på, så de alligevel når de mål, de skal. Det har vi lært noget af i og med, det er første gang.

- Eleverne har reelt haft flere timer med mange dage til klokken 15.40. Vi kan godt se, det var lidt presset. Når man starter på noget nyt, er man tilbøjelig til at give dem nok. Nu har vi lært noget af det. Men man kan se, deres resultater har været gode. Karaktermæssigt endte de med en samlet snit på 7,8, siger en tilfreds Carsten Hogrefe.

Lige på og hårdt: Gymnasiereform finder sin form

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce