Kommunen kan simpelthen ikke være vejenes tilstand bekendt, skriver Britta Schall Holberg i sin klumme i Lokalavisen i denne uge.

Spændende var det i begyndelsen af det nye år at læse, at foreningen Assens Købstad arbejder på en, kan man vist sige, storstilet udviklingsplan for Assens by.

Foreningen har planer for Assens Havn, som vil udnytte de nye muligheder, som planloven giver om, at der både kan være boliger og erhverv. Og foreningen har ret: Hvis det ikke kunne være sådan, at der også skulle være erhverv, ville havnen blive fuldstændig uinteressant

Men foreningen har også planer for jordbassinerne.

Tanken er, at planerne bl.a. skal indebære opførelsen af 300 nye boliger. Det sker ud fra den betragtning, kunne man læse, at Assens kunne blive en glimrende og smuk pendlerby, enten til- eller fra, idet man mener, at den erhvervsudvikling, der sker langs motorvejen, vil betyde, at der i den grad vil være mulighed for at medarbejderne bosætter sig i Assens.

Foreningen er optaget af alle de muligheder, landskabelige mv. som er i netop Assens-området. Muligheder, som man gerne vil være medvirkende til at sætte på en udviklingsdagsorden.

Det lyder alsammen helt rigtigt, selv om der givetvis er de i de yderste dele af kommunen, som mener, at " nu skal det hele jo ikke foregå i Assens."

Men til den evige bemærkning er at sige, at lige så vigtigt oplandet og de lokale bysamfund er, lige så vigtigt er det, at kommunen har en hovedby, der kæles for. Og foreningen Assens Købstad har ret i, at Assens by har en unik beliggenhed og en unik charme, som bør udnyttes eller snarere videreudvikles.

Da foreningen yderligere har den opfattelse, at en udviklingsplan vil påkalde sig diverse private investorers interesse, så det ikke er kommunen, der skal stå for det hele, kan man kun glæde sig til, at foreningen lægger deres visioner for byen frem for Byrådet, men sandelig også for offentligheden i nær fremtid.

Men inden vi kommer længere med alle drømmene, er det nødvendigt, at foreningen ikke bare tænker på at udvikle bolig- og naturområder. Hvis det hele ikke bare skal ende i drømmeluft, er det nødvendigt, at man tænker infrastrukturen med.

Assens har haft al for lidt fokus på kommunens infrastruktur. Det gælder it-forbindelser, men det gælder sandelig også vejnettet. Hvis foreningen drømmer om, at mennesker i højere grad skal bosætte sig i Assens og evt. skal føle sig tilpas ved at til pendle til og fra Assens, så er det bydende nødvendigt, at der gøres noget ved vejnettet.

Her står vejen fra Odense til Assens helt centralt. Hvis det skal koste mellem 40 minutter og en time at pendle til Odense fra Assens eller fra Odense til Assens, så finder mennesker andre steder at slå sig ned. Der er mennesker, der kører ofte til København og hjem igen. De vil kunne bekræfte, at mens det kan gå rimeligt ad motorvejen, så føles turen til og fra Odense som en utrolig hæmsko for lysten til den tur.

Den vej er et stort problem for interessens for at bosætte sig i Assens. Noget andet er vejenes almindelige tilstand overalt i kommunen.

Det vejnet og dets tilstand bør kommunen se at få givet noget mere interesse. Kør igennem kommunen og se, nej, mærk, hvor ringe vejene er. Der er så mange huller, at man ofte gruer for, at ens bil skal brække sammen i understellet, hvis man kommer til at køre i dem. Og et er bilerne, men cyklisterne... for cykelstier har vi jo heller ikke viet nogen interesse, så også cyklisterne skal sno sig mellem hullerne og holde sig langt fra vejenes kanter, hvor asfalten mange steder rager langt op over eller ned under rabattens kanter. Hvis der overhovedet er asfalt ud til kanten. Forleden lød det fra kommunen, at det var vintervejrets skyld. Det kan de fleste af os bekræfte ikke holder stik. Vejene har været hullede forår og sommer 2017 igennem.

Kommunen kan simpelthen ikke være vejenes tilstand bekendt. Det giver et helt galt signal til familier og erhverv, vi ellers gerne ville drømme om kom hertil, et signal, som ikke er til gavn for bare et par af de visioner, Foreningen Assens Købstad bakser med.

  • Plovgaard_Søren

    Af: