Jobcenterledelse: Der sker ikke lovbrud

Jobcenterchef Ulla Drejer og afdelingsleder Anders Barkholdt mener ikke, det er problematisk at afholde samtaler med jobparate ledige i et storrumskontor. Foto: Nanna Bundgaard Bruun

Jobcenterledelse: Der sker ikke lovbrud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jobcenterchef Ulla Drejer og afdelingsleder Anders Barkholdt afviser, at der sker brud på lovgivning, når medarbejdere holder borgersamtaler med jobparate ledige i et storrumskontor på Jobcenter Glamsbjerg, hvor andre borgere og medarbejdere kan lytte med.

Glamsbjerg: Der sker ikke lovbrud, når medarbejdere holder borgersamtaler med jobparate ledige i et storrumskontor på Jobcenter Glamsbjerg, hvor andre borgere og medarbejdere kan lytte med. Sådan lyder det fra afdelingsleder Anders Barkholdt og jobcenterchef Ulla Drejer.

De kan ikke genkende den kritik, Dansk Socialrådgiverforening, DS, rejser i et brev til Assens Kommune, som Fyens Stiftstidende omtaler i lørdagsavisen. I brevet skriver foreningen, at der sker brud på tavshedspligt og retssikkerhed, når samtalerne foregår, så andre kan lytte med. Der står også, at problemerne igennem lang tid er italesat af medarbejderne, uden de er blevet løst.

- Jeg er uforstående overfor Dansk Socialrådgiverforenings fremstilling med, at vi ikke vil dialog som ledelse. Der bliver beskrevet, at ledelsen og medarbejderne lever i to forskellige verdener. Det skal vi ledelsesmæssigt gå ind i, men jeg kan ikke genkende det. Jeg er heller ikke enig i, at vi ikke overholder lovgivningen. Jeg mener ikke, de samtaler vi holder, indeholder personfølsomme oplysninger, siger Ulla Drejer.

I svaret til Dansk Socialrådgiverforening skrev jobcenterchefen også, at hun ikke mente, der skete brud på lovgivning, og at samtalerne ikke indeholdt personfølsomme oplysninger. Efterfølgende har Dansk Socialrådgiverforening holdt møde med sine medlemmer på jobcentrene i Assens Kommune. Tre af dem arbejder i afdelingen i Job- og Virksomhedsservice, hvor der i alt er 11 medarbejdere, som afholder samtaler med borgere. De tre medarbejdere kunne ikke genkende de ting, jobcenterchefen skrev i sit svar, og resten af foreningens medlemmer, der deltog i mødet i sidste uge, bakkede op om kritikken.

Samtaler på jobcenter
 Assens Kommune bryder tavshedspligten på jobcenteret i Glamsbjerg ved at holde samtaler med borgere i et storrumskontor, hvor alle kan se og høre, hvad der foregår. Det mener Dansk Socialrådgiverforening, som har skrevet et brev til Assens Kommune om forholdene.

Foreningen beskriver, at de ansatte synes, det er ubehageligt at have samtaler med borgerne i storrumskontoret. Desuden kan det have konsekvenser for borgeren, mener Dansk Socialrådgiverforening, som retter kritik mod kommunen.

 
Sådan ser et hjørne af storrumskontoret på Jobcenter Glamsbjerg ud. Skærmene adskiller de enkelte sagsbehandleres arbejdspladser, hvor der også holdes borgersamtaler. Foto: Nanna Bundgaard Bruun
Sådan ser et hjørne af storrumskontoret på Jobcenter Glamsbjerg ud. Skærmene adskiller de enkelte sagsbehandleres arbejdspladser, hvor der også holdes borgersamtaler. Foto: Nanna Bundgaard Bruun

Presset til fagforeningen

I lørdagsavisen oplyste Dansk Socialrådgiverforening også til avisen, at der er et dårligt arbejdsmiljø på afdelingen, og at medarbejderne ikke føler sig hørt. Tillidsrepræsentant for de tre medarbejdere, der er organiseret under Dansk Socialrådgiverforening, Trine Langhoff bekræfter, at medarbejderne er utrygge ved ledelsen og ikke føler sig hørt.

- Vi ved godt, at utrygheden findes, og det er også noget, vi taler om og noget, vi som organisation og ledelse i jobcenteret skal arbejde med, siger hun.

Afdelingsleder Anders Barkholdt er overrasket over, at nogle medarbejdere føler sig utrygge.

Hvad mener du om, at nogle af dine medarbejdere føler sig presset til at gå til deres fagforening, fordi de ikke føler, de bliver hørt?

- Det ærgrer mig da. Mit udgangspunkt er åbenhed og dialog. Jeg mener i den grad, man har mulighed for at ytre sig om sin mening, siger han.

Lærer af storrumskontor

Projektleder Alexandra Højstrup mener, der er fordele ved at være i et storrumskontor.

- Jeg kan høre de andre have samtaler med borgerne. Det får jeg en viden af, som jeg kan bruge i mine samtaler. Hvis vi sad hver for sig, ville vi gå glip af meget viden, siger hun.

Arbejdsmiljørepræsentant Hanne Larsen tilføjer, at hun ikke mener, det er problematisk, at samtalerne kan høres af andre medarbejdere og borgere.

- Vi er gode til at prøve at stoppe borgerne, hvis de begynder at tale om personfølsomme oplysninger. Så siger vi for eksempel til dem, at det kan vi snakke om næste gang, de kommer, og så booker vi et mødelokale, siger hun.

Ifølge jobcenterchefen er der altid er mulighed for at rykke ind i et samtalerum, hvis der er behov for det. 

- Det er vigtigt at understrege, at de samtaler, der forgår i det rum, "bare" er med borgere, som skal have råd og vejledning til at søge job. Det er medarbejdernes opgave at styre det og sikre, at det er sådan, det foregår, siger hun.

Afdelingsleder Anders Barkholdt vil nu holde samtale med de tre medarbejdere i afdelingen, der er organiseret under DS. Tillidsrepræsentant Trine Langhoff vil også være tilstede. Derudover holdes der onsdag et ekstraordinært møde i det lokale medarbejderudvalg.

Efter dette møde vil tillidsrepræsentant Charlotte Halbro, der repræsenterer tre ansatte i afdelingen, der er organiseret under HK, tage stilling til, om hun vil kommentere, hvordan HK's medlemmer ser på sagen.

Afdelingsleder Anders Barkholdt, jobcenterchef Ulla Drejer, arbejdsmiljørepræsentant Hanne Larsen, tillidsrepræsentant Trine Langhoff og projektleder Alexandra Højstrup deltog i mandagens møde på jobcenteret, hvor avisen var inviteret.

Jobcenterledelse: Der sker ikke lovbrud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce