Inklusion: Små og store skoler ser forskelligt på sagen

Søs Grytner, bestyrelsesformand for Gummerup Skole:- Den nuværende model er ekstra hård ved en lille skole, også fordi det handler om skoledistrikter. Vi kan komme til at betale for elever i specialtilbud, som aldrig har gået på skolen, fordi de geografisk set bor i vores distrikt. Problemet med den incitamentsstyrede tildelingsmodel er også, at man risikerer, at der vælges et tilbud, der passer til skolens økonomi, i stedet for hvad der passer til barnets behov, og det synes jeg set ud fra et menneskesynspunkt er forkert. Man kunne i stedet fordele flere midler til inklusion på skolerne fra centralt hold. Der skal givetvis stadig være nogle specialtilbud, og det skal eksperter vurdere.Det kunne godt give mening at kigge på socioøkonomiske faktorer, for man kan se, at der er nogle områder, der har større udfordinger end andre.Arkivfoto: Yilmaz Polat

Fyens Stiftstidende har spurgt tre bestyrelsesformænd på henholdsvis en lille skole (Gummerup), en mellemstor skole (Tallerup) og en stor skole (Vissenbjerg), hvilke ønsker de har til den økonomiske fordeling på inklusionsområdet i fremtiden.

Log ind

Bliv abonnent og læs hele historien

Annonce
Annonce