Huller i vejene koster millioner af kroner

Er man bilist i Assens Kommune, så har man nok bemærket, at der er både irriterende og farlige huller i vejene flere steder. Ifølge leder af Entreprenørgården i Assens, Freddy Nielsen, har det været en slem vinter. Foto: Kim Rune

Huller i vejene koster millioner af kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vinteren har måske ikke været den værste med masser af sne, som kan genere bilisterne. Derimod gør frost og store regnmængder, at der nemmere opstår huller i vejene. Vejnettet i Assens Kommune er særligt hårdt ramt i år. Det fortæller leder af Entreprenørgården, Freddy Nielsen.

Assens: For f..... da også!

Nu må man ikke bande. Men man kan let bande, hvis man kommer til at køre over en af de utallige slaghuller, der er opstået i det kommunale vejnet i vintermånederne.

Assens Kommune er hårdt ramt denne vinter. Det fortæller Freddy Nielsen, leder af Entreprenørgården i Assens Kommune. På kommunens Facebookside så han sig nødsaget til at sende en advarsel ud om slaghullerne: "Pas på, når du færdes ude i trafikken", stod der.

- Lige nu og her kommer hullerne stort set lige så hurtigt, som vi lapper dem, fortæller han.

Det er pga. den skiftende frost og tøvejr. Det kan belægningen ikke kapere.

- Vi arbejder på at sikre, de store gennemgangsveje er i orden. Og så kører vi videre ud på de mindre veje, siger Freddy Nielsen.

- Det har været meget slemmere i år. Det er en kombination af den her våde vinter og så forholdsvis hård frost nogle nætter, tilføjer han.

Slaghullerne er både irriterende og farlige. De kan også skade køretøjerne. Så det er en højprioriteret opgave for kommunens folk på Entreprenørgården at køre ud med lappegrejet i øjeblikket.

Sådan opstår hullerne
Vand, der ligger på vejene, kan sive ned gennem en revne i de underliggende lag i vejens konstruktion, hvoraf der findes et slidlag øverst, et bærelag lige under (selve belægningen) og et bundsikringslag og en underbund.

Når vandet er nået ned i lagene - og særligt om vinteren, hvor frosten kommer - kan frosten få asfalten til at sprænge, fordi vandet udvider sig. Vand, der trykkes ned i asfaltbelægningen af biler og lastbiler, er med til at ødelægge klæbningen mellem sten og tjære, hvorfor bæreevnen svækkes. Derfor er kombinationen frost, optøning og frost ikke god.
Sådan laves en vej. Det øverste lag er et slidlag, dvs. selve asfalten. Det mellemste lag er et såkaldt bærelag og nederst er der et bundsikringslag. Når der opstår en revne i en vej kan alle tre lag ødelægges. Jo længere revnen kommer ned, jo dyrere er det som regel at reparere skaden. Grafik: Leif Nørmark
Sådan laves en vej. Det øverste lag er et slidlag, dvs. selve asfalten. Det mellemste lag er et såkaldt bærelag og nederst er der et bundsikringslag. Når der opstår en revne i en vej kan alle tre lag ødelægges. Jo længere revnen kommer ned, jo dyrere er det som regel at reparere skaden. Grafik: Leif Nørmark

Det siger pang! Og det koster

Et vejhul eller slaghul opstår typisk ved, at der er en lille revne i asfalten, hvor der kan sive vand ned. Denne vinter har indtil videre været våd og kold. Når vandet fryser, udvider revnen sig, og det kan få asfalten til at gå i stykker. Vægten fra biler og lastbiler kan yderligere forværre skaden.

- Det er en never ending story, siger Freddy Nielsen på spørgsmålet om, hvornår arbejdet er færdigt. Han forventer at man er med ved vinterens afslutning. For der dukker hele tiden nye huller op.

- Vi knokler på hver eneste dag, nævner han.

- Når vi får de rigtig våde veje, og vandet trækker ned i sprækkerne, så står alle sprækkerne fyldt med vand. Så siger det lige pang!

Læserne af Fyens.dk ser også ud til at være enige i, det er ekstra slemt i år. I et Facebook-opslag på Fyens Stiftstidendes Assens-side bad vi læserne komme med tip til, hvor der er huller i vejene. Og der er flere, der har kommenteret det - der er huller i Jordløse, Assens, Brylle, Tommerup, Haarby. Og måske mange flere.

Endnu et hul ... Foto: Kim Rune
Endnu et hul ... Foto: Kim Rune

Ude at salte mere

Lars Evald Jensen, chef for Trafik og Byg i Assens Kommune, siger, at der bruges en pæn sum penge på at lappe vejene.

- Vi bruger en relativt stor del til at lappe slaghuller. Vi har nogle temperaturer nu, der gør det skidt for vores veje, nævner han.

- Ud af de 11 mio. kr. (på området til vejbelægninger inklusiv afstribning, red.), er der et driftsbudget på ca. fem mio. kr. En del af det bruger vi til lapninger, tilføjer Lars Evald Jensen.

- Men det svinger meget, siger han om udgiftsposten.

Freddy Nielsen siger, vinteren også kan mærkes på andre måder.

- Vi har ikke statistik på det endnu, men vi har været ude at køre saltning væsentligt flere gange end på en normal vinter, siger - og vurderer - Freddy Nielsen.

Det er entreprenørvirksomheden Munck, som lægger ny asfalt for kommunen, mens kommunen selv ordner de mindre ting som at lappe huller.

Her ses et par huller i asfalten på Fåborgvej i Assens. Foto: Kim Rune
Her ses et par huller i asfalten på Fåborgvej i Assens. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune
Huller i asfalten i Assens Kommune. Der er relativt mange denne vinter. Foto: Kim Rune

Huller i vejene koster millioner af kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce