Hjemvendt rallykører trods nederlag: Monte-Carlo var en kæmpe oplevelse

Lars Hindsgaul fra Assens og makkeren Arne Pagh, Middelfart, på startrampen i Monaco, inden det går løs i de høje bjerge ovenfor Monaco. Efter første løbsdag lå holdet nr. 38 men endte på grund af en langsom franskmand som nr. 128. Foto: Viggo Johansen/rallypics.dk

Hjemvendt rallykører trods nederlag: Monte-Carlo var en kæmpe oplevelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods store drømme om en topplacering og en god start som nr. 38 på det historiske rallyløb i Sydfrankrig måtte Lars Hindsgaul og makkeren Arne Pagh nøjes med at køre i mål som nr. 128.

Assens: Starten gik fredag 2. februar om aftenen klokken 20:21.

Med et minuts mellemrum blev Lars Hindsgauls konkurrenter sendt afsted efter ham og makkeren Arne Pagh ud på de mange tusind kilometer landevej i de Sydfranske bjerge, der var mellem dem og mållinjen til Rallye Monte-Carlo Historique.

Først fem dage senere og mange hårnålesving, hvor både sne og isglatte veje gjorde turen lige interessant nok, kom parret i mål onsdag 7. februar klokken 5:25 om morgenen.

- Det var en fantastisk oplevelse, det var et stort løb. Alt kørte efter planen, og vi var glade og tilfredse med starten og de første ni prøver, siger Lars Hindsgaul, der deltog i løbet for de gamle klassiske biler for anden gang.

Men så kom parret til den 10. prøve. Her kostede en langsom franskmand det topplaceringen.

- Vi indhentede franskmanden i løbet af få minutter, men vi havde ingen chance for at komme forbi ham, for vejen var for smal og der lå sne i grøften.
Lars Hindsgaul, rallykører
Rallye Monte-Carlo Historique
Rallye Monte-Carlo Historique er et pålidelighedsløb, hvor kørerne skal ramme både kendte og hemmelige tidskontroller på sekundet.Løbet bliver kørt i det sydøstlige Frankrig fra 31. januar til 7. februar 2018.

Alle 320 biler fra hele verdenen, der er tilmeldt løbet, starter med 0 strafpoint før de 15 tidsprøver. Løbet vindes ved at have færrest strafpoint ved målstregen.

Løbet gælder altså ikke nødvendigvis om at komme først, men om at overholde ens tider og klare prøverne bedst.
Lars Hindsgaul og Arne Pagh lå efter løbets første dag helt i toppen af Rallye Monte-Carlo Historique som bedste danske mandskab som nr. 38. Foto: Viggo Johansen/rallypics.dk
Lars Hindsgaul og Arne Pagh lå efter løbets første dag helt i toppen af Rallye Monte-Carlo Historique som bedste danske mandskab som nr. 38. Foto: Viggo Johansen/rallypics.dk

Den langsomme Citroën

Rallye Monte-Carlo Historique er et 2500 kilometer langt pålidelighedsløb, hvor det gælder om at ramme bestemte tidsprøver på sekundet. Efter den første løbsdag lå Lars Hindsgaul og team som nr. 38 ud af 314 startende biler.

En flot præstation, efter han i 2017 endte som nr. 91 og før 2018-løbet drømte om en placering i top 20. Men på den 10. tidsprøve kørte parret ind i problemer.

Foran dem lå en langsom franskmand i en Citroën, de ikke kunne komme forbi. Det kostede dem topplaceringen, og de røg ned som nr. 128.

- Vi indhentede franskmanden i løbet af få minutter, men vi havde ingen chance for at komme forbi ham, for vejen var for smal og der lå sne i grøften. Han kørte så langsomt, at vi kom for sent til vores tid, og det kostede strafpoint, siger 56-årige Lars Hindsgaul, der til daglig er indehaver af Assens Bil Center.

- Det er synd, at vi er så uheldige og mister hele løbet på det, siger Lars Hindsgaul, der vurderer, at var holdet ikke startet bag franskmanden, der endte som sidst af alle bilerne, ville det have kørt i mål som nr. 17 eller 18.

Det er forhold som det her, som racerkørerne kan komme ud for i de sydfranske bjerge. Sne, isglat, mørke og høj sol, bilerne og dæk skal være forberedt på hvad som helst. Ofte kan tilskuerne også finde på at smide sne på vejene for at skabe spænding, fortæller Lars Hindsgaul. Foto: Viggo Johansen/rallypics.dk
Det er forhold som det her, som racerkørerne kan komme ud for i de sydfranske bjerge. Sne, isglat, mørke og høj sol, bilerne og dæk skal være forberedt på hvad som helst. Ofte kan tilskuerne også finde på at smide sne på vejene for at skabe spænding, fortæller Lars Hindsgaul. Foto: Viggo Johansen/rallypics.dk

Skal afsted igen

Det, der især ærgrer Lars Hindsgaul, er, at bilen og holdet ingen tekniske problemer havde, og at det hele derfor røg på en uheldig startopstilling.

- Det var uforskyldt, det var ikke vores fejl eller teknik den her gang. Der var ikke nogen muligheder, men sådan er det, vi fuldførte og kom i mål.

- Det er der trods alt mange, der ikke gør, og det er det, der gør Monte-Carlo så spændende, siger Lars Hindsgaul, der trods skuffelsen var godt tilfreds med sin Fiat 128 Coupé og placeringen som nr. 128 ud af 314.

Og afsted næste år, det skal de nok også.

- Vi kan ikke have sådan en oplevelse her til at sidde, det ville jeg være ked af, så den plet skal vi have vasket af, siger Lars Hindsgaul, som mandag mødes med de andre på holdet og endeligt beslutter, om de skal afsted igen i 2019.

Trods nederlaget var Lars Hindsgaul og Arne Pagh med de andre danskere til gallamiddagen, hvor det ene danske holds placering som nr. 4 blev fejret med champagne.

De syv danske biler, der deltog i løbet i 2018, deltog som et samlet hold, der blev sendt afsted fra Assens Torv. Foto: Viggo Johansen/rallypics.dk
De syv danske biler, der deltog i løbet i 2018, deltog som et samlet hold, der blev sendt afsted fra Assens Torv. Foto: Viggo Johansen/rallypics.dk
Lars Hindsgaul foran sin Fiat 128 Coupé, før de tog afsted.Arkivfoto: Kim Rune
Lars Hindsgaul foran sin Fiat 128 Coupé, før de tog afsted.Arkivfoto: Kim Rune

Hjemvendt rallykører trods nederlag: Monte-Carlo var en kæmpe oplevelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce