Verdens ældste skoleskib er ét stort puslespil, mens det bliver totalrenoveret på Assens Skibsværft. Og der findes ingen samlevejledning, når specialister på værftet skal samle det igen

Georg Stage er en stolt tre-mastet fuldrigger, der siden 1935 har uddannet tusindvis af unge søfolk.

Det er verdens ældste skoleskib og mønstrer normalt en besætning på 62 elever og ti voksne, som hvert år drager ud i verden på togt.

Det tangerer formentlig majestætsfornærmelse at sammenligne Georg Stage med et stumpemarked eller et puslespil, men det er ikke desto mindre det billede, der hugger sig ind på nethinden, når man påmønstrer fuldriggeren en lun novemberdag i Assens.

Georg Stage

Georg Stage er verdens ældste sejlende søfartsskole.Den drives af Stiftelsen Georg Stages Minde, som er en fond, der har til huse i København.

Det første Georg Stage-skib blev søsat i 1882 - det sejlede til 1934.

Det andet Georg Stage-skib, som renoveres, blev søsat i 1935.

Det ligger i Nyhavn, København, når det ikke er på togt.

Skibet er 54 meter langt, inklusive bovspyd, 8 meter bredt og stikker fire meter.

Mastehøjden er 30 meter.

Der er 20 sejl og cirka 7000 meter tovværk.

Georg Stage er en af fire danske skoler, der tilbyder en maritim grunduddannelse.

Se mere på www.georgstage.dk

Kilde: Georg Stage

 

 

 

 

175 kvm stål

Her - på Assens Skibsværft og i omkringliggende haller - er det 82 år gamle fartøj splittet til et gigantisk puslespil.

På kajen ved siden af den overdækkede dok ligger masterne, som er skruet af for første gang, siden Georg Stage II i 1935 forlod Frederikshavn Skibsværft og erstattede det første Georg Stage-skib, der blev søsat i 1882.

I tørdokken står det 57 meter lange og otte meter brede skib nøgent, mens en besætning på 10-15 mand hugger, svejser og skruer, så det synger i det 82 år gamle skrog.

Assens Skibsværft er to måneder henne i en cirka ti måneder lang opgave, der går ud på at gennemrenovere Georg Stage. Det er en specialistopgave, som langt fra alle værfter kan eller vil løfte, men det vestfynske værft vandt det første udbud, da Georg Stage blev renoveret for to år siden, og da etape to blev udbudt, var Assensværftet igen billigst og vandt entreprisen i konkurrence med bl. a Søby Værft.

- Vi lavede stævnen for to år siden, så den er intakt - men ellers er der intet tilbage. Vi har pillet al inventar og indmad ud, og derefter har vi sandblæst hele skibet. Det slidte stål er skiftet ud - i alt 175 kvadratmeter indtil nu, så det er da blevet til en del, men det er en balancegang. Hvis vi piller for store stykker stål ud, risikerer vi, at skibet falder sammen, siger Benny Uglevig Madsen uden at løfte et øjenbryn og lige så naturligt, som bad han om en kop kaffe.

Nyt stål og gammelt træ

Benny Uglevig Madsen står i spidsen for det sjak, der har ansvar for stålarbejdet - f.eks. for at lokalisere og udskifte det slidte stål i skroget eller efterse alle de gamle nitter, banke rusten af og få dem svejset sammen igen. Hans kollega, tømrer Henrik Hansen, har ansvar for det sjak, der tager sig alle opgaver med træ, og sammen har de ansvar for at få nyt stål og gammelt, restaureret træ til at falde i hak igen, når Georg Stage igen skal samles.

- Den største udfordring er at få det hele til at passe sammen igen. Der er ingen detaljerede tegninger, som hvis det havde været et Ikea-skab. De tegninger, der er, er ikke ret præcise, så vi har taget rigtig mange billeder af alt, inden vi afmonterede det, og hvis det nye stål ikke passer med det gamle træ, så kan vi altså ikke bare opfinde noget nyt. Men vi er gode til at være kreative, og det er også nødvendigt, smiler Benny Uglevig Madsen, mens Henrik Hansen tilføjer, at der er "rigtig" meget træ på Georg Stage.

Skrabe, skrabe, skrabe

Det bliver skåret ud i pap en lille køretur senere, da træ-delen af skibs-puslespillet folder sig ud i en industrihal.

Her ligger rækker af døre, vinduer, håndtag, låger, trapper, skabe og stole - ikke hulter til bulter, men på paller og i bunker med mærkater, der tydeligt fortæller, at det her f.eks. er den vask, der hører til skibets hospital. Hører der møtrikker eller skruer til, ligger de sirligt i samme bunke.

- Alt er mærket, så vi præcist ved, hvad der hører til hvor. Det er afmonteret meget forsigtigt, og jeg regner med, at vi kan genbruge langt det meste af det. Det er faktisk imponerende så godt, det holder, når man tager i betragtning af, hvad det har stået igennem i mere end 80 år, men der er selvfølgelig noget, vi bliver nødt til at udskifte i stedet for at renovere. Og hver gang, vi støder ind i det, skal vi tilbage og konsultere Georg Stage, så det er ikke bare "sådan lige" at gøre, for det er jo ikke bare et gammelt skib - det er også kulturhistorie og et spørgsmål om penge, siger Henrik Hansen.

Han får de gamle trædele i hænderne, når de én for én er blevet renset for lak og maling. Det foregår manuelt og er lagt i hænderne på Simon Nielsen og Lars Sørensen, som møder hver morgen i hallen og tager hul på en ny bunke træ. Duoen har foreløbigt været i gang med at skrabe lak og maling af i en måneds tid.

- Jeg synes, det er fint nok. Jeg ved, hvad jeg skal lave, og vi står da i tørvejr, og det er lunt, smiler Lars Sørensen og kaster sig over at skrabe den sidste rest hvid maling af en låge.

Den store ubekendte

Lars Sørensen og Simon Nielsen har vundet tjansen at skrabe lak og maling af alle trædele, så de er sikre på fast arbejde under tørre forhold i nogle måneder frem.

Georg Stage-opgaven sikrer beskæftigelse i ti måneder til cirka faste 30 medarbejdere, og hertil kommer de underleverandører, der f.eks. skal male skibet. Hvad bundlinjen i sidste ende siger, hverken kan eller vil værftsejer Erling Pedersen sige noget om.

- Den store ubekendte er, om vi har ramt rigtigt med at gætte antallet af mandskabstimer. Det er meget svært, og vi lå i skarp konkurrence med Søby Værft om den her opgave, så prisen var meget skarp - jeg håber, vi har ramt nogenlunde rigtigt, for rammer det ret meget ved siden af, er det noget skidt, siger Erling Pedersen uden at ville komme ind på hverken bud eller bundlinje.

Renoveringen af Georg Stage er støttet med fondsmidler for 21,5 millioner, og hertil kommer midler, som Georg Stage selv har lagt til side og afsat. Skibet drager på togt igen i juli 2018.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.