Formand: Kan staten opkøbe huse, kan den også være med til at betale rundkørsler

Rutebilchauffører har tidligeref fortalt i avisen om, at de nogle gange bliver forsinkede, fordi det tager så lang tid at komme ud på Middelfartvej. Arkivfoto: Kim Rune

Formand: Kan staten opkøbe huse, kan den også være med til at betale rundkørsler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En rundkørsel ved Nørregade i Vissenbjerg er vigtig for trafikafdelingen, men næppe aktuel, hvis ikke Vejdirektoratet giver sit bidrag til projektet.

Vissenbjerg: Høj hastighed og trafikmængden på Middelfartvej kan få ventetiden til at føles meget lang for de trafikanter, der kommer ad Nørregade eller Gadsbøllevej for at køre ud på hovedvejen. I dag et almindeligt kryds uden nogen former for regulering, men står det til Miljø, Teknik og Planudvalget, så skal der laves en rundkørsel for at få en bedre afvikling af trafikken.

- Hvis man skal udpege et sted til den næste rundkørsel, så er det der. Det er det største trafikale knudepunkt, og det vil gøre det nemmere at komme ud fra Grøftebjergvej og løse venstresving for biler, der kommer fra Nørregade, fastslår udvalgsformand Dan Gørtz (V).

Udvalget har også set på andre muligheder, dels et shuntspor, det svarer til et tilkørselsspor på motorvejen, dels et signalanlæg med og uden svingbaner til mellem 1,5 og 3,9 mio. kroner. Men det er altså rundkørslen til godt fire mio. kroner, der får det blå stempel.

Staten bør med

- Vi tror, en rundkørsel vil afhjælpe bedst og vil appellere kraftigt til Vejdirektoratet om medfinansiering, siger Dan Gørtz med henvisning til, at den kommende udvidelse af motorvejen vil generere endnu mere trafik på Middelfartvej og dermed gøre det endnu sværere at komme ud fra sidevejene.

- Staten finansierer opkøb af huse, så kunne man også støtte her, når det gavner samfundsøkonomien, mener han.

Han nævner et eksempel med kø på 18 kilometer i den ene retning og fem kilometer i den anden retning på motorvejen. Det koster og vil kunne finansiere en rundkørsel, lyder det.

Med mindre staten er til at tale med, ligger rundkørslen næppe lige om hjørnet.

- Vi får se. Intet er umuligt, før vi har brugt vores argumenter og fået nej, men vi vil ikke holde os tilbage, siger Dan Gørtz og bemærker, at kommunens nyeste rundkørsel - den i Grønnemose - var 10 år undervejs.

Da det er busser, der har særligt svært ved at komme ud på hovedvejen, er det også blevet undersøgt, om det kunne være en mulighed at lægge busruterne om. Men det har Fynbus vurderet ville gå ud over for mange passagerer.

Formand: Kan staten opkøbe huse, kan den også være med til at betale rundkørsler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce