Nyborg, Kerteminde, Assens og Faaborg-Midtfyn vil kæmpe med næb og hjul for de busruter, som risikerer at blive nedlagt, fordi Fynbus har mistet millioner af passagerer. Odense bygger, og Odense må betale, lyder det.

Busruter til Assens, Faaborg, Nyborg og Kerteminde skal ikke lade livet, fordi Odense bygger en letbane.

Det er den klare melding fra Faaborg-Midtfyn, Nyborg, Kerteminde og Assens som reaktion på de spareplaner, Fynbus har i støbeskeen for at dæmme op for tabet af 2,6 millioner buspassagerer og endnu flere millioner af kroner.

Besparelser i Fynbus

Fynbus har i 2016 og 2017 mistet 2,6 mio. passagerer.

Årsagerne er flere, men Fynbus vurderer, at letbanebyggeriet har kostet 1,5 mio passagerer

Fynbus skal finde besparelser for ti millioner.

En nedlæggelse af rute 110/111 og 920 vil give besparelser for sammenlagt 16 mio.

Det er region Syddanmark og de fynske kommuner, der ejer Fynbus

Fynbus vurderer, at letbanebyggeriet i Odense er en af hovedårsagerne til passagerflugten og lægger op til at hente et underskud på ti millioner kroner ved helt eller delvist at nedlægge de regionale ruter 110/111 samt 920. De kører blandt andet til Faaborg, Assens, Nyborg og Kerteminde.

Men ekstraregningen må Odense tage størstedelen af, og busruterne i yderkommunerne skal der ikke pilles ved, lyder det fra de små kommuners medlemmer i Fynbus-bestyrelsen og repræsentantskab.

Splitter små samfund

Per Jespersen (S), Nyborg Kommune, mener, at Odense bør finde tegnedrengen frem:

- Der skal ikke lukkes ruter i provinsen, fordi man har gravet hele "hovedstaden" op - man splitter vores små samfund. Jeg vil foreslå, at Odense forsøger at finde fem-ti millioner kroner til at lægge i den kasse, der hedder Fynbus. Alternativt kan jeg snildt finde en rute eller to i Odense, man ikke skal køre, men gør alligevel, og så kan man lukke dem i stedet, siger Jespersen og tilføjer, at han selvfølgelig vil den gode dialog.

- Vi skal have åbne arme ligesom Sydkorea har over for Nordkorea, og hvis Odense nu siger, at de vil lægge noget i kassen, så kan det også godt være, at vi andre kan finde lidt. Hvis Odense ikke vil det, så har vi en problemstilling.

I Faaborg-Midtfyn kommune er meldingen enslydende fra Kristian Nielsen (V), der også sidder i Fynbus-bestyrelsen:

- Følgeomkostningerne af letbanebyggeriet er meget større, end vi havde regnet med, og det bør være Odense Kommune og i mindre grad staten, der finder ud af, hvordan vi kommer i hus med det her. Skrækscenariet er, at vi får tyndet endnu mere ud i den kollektive trafik på landet - det er der ingen af os, der er interesseret i, heller ikke Odense. Vi skal være solidariske, men armen skal rives af mig, før jeg går med til at lukke de busruter. Det vil efterlade Faaborg-Midtfyn med et problem, der siger spar to til alting.

Gøg og Gokke

Heller ikke Jesper Hempler (SF) fra Kerteminde Kommune eller Leif Rasmussen (S) fra Assens kommune kan se fornuften i, at regionale ruter skal bøde.

- Noget peger på, at Odense bør bidrage mere til det her nu. Det skal ikke være et spørgsmål om at placere sorteper, men det er tydeligt for enhver, at hovedårsagen er trafikproblemerne omkring Odense, og derfor er det lidt gøg og gokke, at det er de regionale ruter i de omliggende kommuner, der skal betaler for de problemer. Jeg er ikke nede i detaljen og ved, hvad vi har af andre muligheder, men jeg vil bede om, at der bliver lagt alternativer frem, siger Hempler.

- Jeg synes, man burde have lagt en buffer ind i forbindelse med letbanebyggeriet. Det er vel ikke rimeligt, at vi på landet skal betale for byggeri i Odense, siger Leif Rasmussen.

Anders W. Berthelsen, som er Odense Kommunes repræsentant i bestyrelsen, maner yderkommunerne til besindighed.

- Jeg kan godt mærke, hvor vinden bærer hen. Når krybben er tom, bides hestene, men nu skal vi stå sammen om det her og få løst problemerne. Letbanen er en del af årsagen, men der er også andre, og jeg vil have lavet mere grundige analyser af problemet. Det er så let at sige, at det er letbanens skyld, siger Berthelsen.

Ifølge Fynbus-direktør Carsten Hyldborg er der allerede igangsat en uvildig analyse af årsagerne til det enorme passagerfrafald i Fynbus. Analysen forventes at være klar i løbet af tre måneder.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
6
Pest eller kolera: S-politiker erkender manglende prioritering af busser

Pest eller kolera: S-politiker erkender manglende prioritering af busser

20
Bus-fight: Odense-borgmester afviser at betale busregning

Bus-fight: Odense-borgmester afviser at betale busregning

7
Fynbus-formand: - Jeg vil helst holde nallerne fra de regionale ruter

Fynbus-formand: - Jeg vil helst holde nallerne fra de regionale ruter