Regnskabet i trafikselskabet ser slet ikke så sløjt ud som forventet, og derfor skal der ikke skæres i de regionale ruter, siger Fynbus-direktør Carsten Hyldborg til Fyens.dk.

Fynbus laver en kovending, der er til at tage at føle på, og aflyser en ti millioner kroner stor sparerunde i 2018.

Den økonomiske rundbarbering havde især de regionale ruter 110 og 920 i sigtekornet, men med de nye tal på bordet, kan buspassagerer i både Odense, Nyborg, Assens, Faaborg-Midtfyn og Kerteminde kommuner ånde lettet helt op. Der bliver ikke skåret i hverken rute 110 eller 920.

Fynbus

Fynbus er et offentligt trafikselskab

Selskabet er ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark

Fynbus administrerer og tilrettelægger de ruter, som kommunerne og regionen bestiller

Passagerindtægterne betaler en del af udgiften til ruten

Resten af udgifterne betaler regionen eller den kommune, som har bestilt ruten

Fynbus ledes af en bestyrelse, som sidder i fire år

I bestyrelsen sidder repræsentanter for Region Syddanmark og de fynske kommune

Morten Andersen (V), borgmester i Nordfyns Kommune er formand for bestyrelsen og var det også i den forgangne periode

Carsten Hyldborg er direktør for Fynbus

Den nye udvikling skyldes, at Fynbus-regnskabet for 2017 slet ikke ser så sløjt ud, som Fynbus-administrationen har regnet med.

- Vi er ved at lave årsregnskab for 2017, og i den forbindelse går det op for vores økonomiafdeling, at tingene ser anderledes ud end forventet. 2017 bliver ikke nær så negativ, som vi havde lagt ind i vores forventninger til året. Vi må erkende, at vi har lavet et fejlskøn i vores prognoser og brugt en forkert fordelingsnøgle mellem kommunerne og regionen. Det er den primære årsag. Det er vi selvfølgelig ærgerlige over, men det er om ikke andet godt, at det er den vej, det er gået. Besparelserne på den regionale trafik er ikke nødvendige, siger Fynbus-direktør Carsten Hyldborg til Fyens.dk.

Sparerunden der blev væk

Fynbus har tidligere i år bebudet en sparerunde på ca. ti millioner kroner

Sparerunde havde de regionale ruter 110 og 920 i sigtekornet

De nævnte ruter ligger uden for de såkaldt regionale pricipper

Det betyder, at det ikke er ruter, Fynbus skal drive, men har gjort, fordi der var penge til det

Ruterne betjener bla. Skt. Klemens, Faaborg-Midtfyn, Assens, Nyborg og Kerteminde kommuner

Borgere i de berørte kommuner har protesteret heftigt mod planerne

Begrundelsen for sparerunden har været styrtdyk i passagerantal

Ifølge Fynbus egne tal er 2,6 millioner passagerer forsvundet på to år

Letbanebyggeriet i Odense, overgang til Rejsekortet har ifølge Fynbus været hovedårsagerne til dykket

Forkert skøn

Fynbus er ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark, og det er især regionens regnskab, der i dén grad har vendt op og ned på situationen.

Fynbus havde regnet med, at regionen i 2017 ville stå med et minus på 4,7 millioner kroner, som skulle lægges oven i et minus på 9,3 millioner fra 2016. Men 2017 har ikke været den triste omgang som forventet.

- På grund af et forkert indtægtsskøn får regionens kasse 9,2 millioner mere i indtægter, end vi havde regnet med. Samtidigt har vi sparet fire millioner på kontrakten med Tide Bus, og vi får en engangsindtægt fra staten på 2,5 millioner. Alt i alt betyder det, at vi, når regnskabet for 2017 er gjort op, står med et lille plus til regionen på godt en million kroner i stedet for en stor gæld, forklarer Carsten Hyldborg, der erkender, at det er noget af en kovending.

- Ja, det er en meget stor ændring i situationen, når både driftsunderskuddet og en stor opbygning af gæld er væk og erstattet af et driftsoverskud.

Passagerdyk

Også Fynbus-formand Morten Andersen, borgmester i Nordfyns Kommune, glæder sig over den nye udvikling, men ville gerne have været hele sparedebatten foruden.

Den har blandt andet været præget af, at letbanebyggeriet i Odense efter Fynbus' mening har været den store årsag til et passagerdyk, der på to år har været skønnet til at være 2,6 millioner.

- Jeg er glad for, at det ikke længere er på tale at nedlægge rute 920 og 110. Det er jeg godt tilfreds med. jeg ville gerne have undgået den her polemik og den her unødige ulven-kommer-snak. Vi må konstatere, at vi har været for pessimistiske i vores skøn af udviklingen. Det klandrer jeg ikke nogen for, men jeg er lidt ærgerlig over, at vi har brugt en forkert fordelingsnøgle, og den fejl ligger kun ét sted, det er hos Fynbus. Og så forventede vi, at der var en meget større passagernedgang, end der har været, siger Morten Andersen.

Hverken han eller Carsten Hyldborg kan endnu udtale sig om de eksakte passagertal for 2017, men Morten Andersen mener ikke, der er tvivl om, at letbanebyggeriet i Odense er en af årsagerne og har kostet passagerer.

- Vi har formodentligt ikke mistet så mange passagerer, som vi havde forventet, men vi har mistet mange passagerer, og den ekstra omkostning er jo blandt andet betalt ved, at der i dag er lavet færre stoppesteder. Det har haft en konsekvens for både borgerne i Odense og borgerne på Fyn i al almindelighed, og det er stadig et meget sårbart område. For har vi først mistet passagerer, er det mere end svært af få dem tilbage igen, siger Fynbus-formanden.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
9
Forslag fra Fynbus-medlem: Flyt Fynbus-hovedsæde fra Odense

Forslag fra Fynbus-medlem: Flyt Fynbus-hovedsæde fra Odense

2
Efter Fynbus-regnefejl: - Den fejl må ikke ske, men nu skal Fyn løfte i flok

Efter Fynbus-regnefejl: - Den fejl må ikke ske, men nu skal Fyn løfte i flok

11
Fynbus' million-regnefejl: - Den sag rokker ved min tillid til ledelsens tal

Fynbus' million-regnefejl: - Den sag rokker ved min tillid til ledelsens tal