Entreprenørvirksomheden NCC, der har Brylle Grusgrav, fejer sand op fra den kommunale Assensvej, fordi lastbilerne sviner vejen. Det sker fire gange dagligt.

Brylle: Det er svært at se vejstriberne, og af og til kunne det ligne sand fra Sahara på vejbanen.

Så fire gange dagligt vil entreprenørvirksomheden NCC feje sand og småsten væk fra Assensvej, så bilisterne har bedre vejforhold.

Det skyldes, at der ligger sand og sten på det kommunale stykke af Assensvej ind mod rundkørslen til Tommerup/Borreby, når lastbilerne kører til og fra Brylle Grusgrav, som på hverdage frekventeres af flere lastbiler.

Kommunal vej

Stykket af Assensvej ind mod Odense Kommune, hvor Brylle Grusgrav ligger, er kommunal vej.Det betyder, at det er Assens Kommune, der har ansvaret for, at vejen er i en ordentlig stand og farbar.

Der er godt 1000 kilometer kommunal vej i hele Assens Kommune.

Det fortæller Jane Christine Willander, afdelingsleder i Vej og Trafik-afdelingen i Assens Kommune.

- Vi har en god dialog med NCC derude i forhold til, de kører meget jord ud på vejen (fra grusgraven på Assensvej, red.). Det er os som vejejere, der skal sørge for, den er holdt i god og forsvarlig stand. Jorden bliver smattet, når det regner, siger hun om den megen sand, de mange lastbiler ind og ud til grusgraven taber.

Enten ved der flyver lidt sand af ladet, eller der ryger sand fra dækkene ned på vejbanen.

Fordoblet

Førhen gjorde NCC det, at virksomheden fejede vejen to gange om dagen, nævner Jane Christine Willander. Men det er blevet fordoblet.

- De er begyndt på, at de fejer fire gange om dagen, siger Jane Christine Willander.

- Vores aftale med dem er, at de forlænger deres eget stykke vej, der er på deres egen matrikel, siger Jane Christine Willander desuden.

Det er det stykke, der går fra Humlekrogen (en sidevej til Assensvej) og så ind til selve grusgraven. Det er bare en grusvej i dag. Både rensning og asfaltering er på NCC's regning, oplyser Jane Christine Willander.

- Problemet er, de ikke når at få kørt jorden af, før de kommer ud på vores vej; kommunevej, fortæller hun.

- Vi har også sagt til dem, at de måske skal overveje at feje deres egen asfalt på deres egen matrikel. Problemet er, at hvis der ligger en masse jord der, så tager de det jo bare med, bemærker Jane Kristine Welander.

Fyens Stiftstidende har været i kontakt med en bilejer, som fik svinet sin bil netop på vejstykket så meget, at den ikke kunne renses ordentligt efterfølgende. Men bilejeren fortæller, at det har NCC nu indvilget i at gøre.

Masser af debat

Svenske NCC, der er nordens største entreprenørvirksomhed, har tre grusgrave på Fyn. Foruden den i Brylle ligger der en ved Sellebjerg nord for Svendborg og en syd for Ørbæk.

Grusgraven skabte stor debat, da den var på vej i 2013, da i dag afdøde Kurt Nielsen fik en råstoftilladelse på 10 år af Assens Kommune til indvinding af årligt 150.000 kubikmeter sand, grus og sten på i alt på tre marker, han ejede ved Humlekrogen.

Flere naboer protesterede over udsigterne til at få både lastbiler og gravemaskiner 10 år frem tæt ved deres hjem. NCC fik bl.a. lov til at kompensere for støjgenerne i to år, så de måtte med 55 dB (decibel) mod normalt 45 dB grundet arbejdet. Kritikken gik også på å-beskyttelseslinjen ved den fredede Holmehave Bæk og over den øgede trafik af lastbiler ud på Assensvej samt kommunens ageren i sagen.

Men siden har "sandet" lagt sig.

  • Kloster_Martin_(2015)_020

    Af:

    Journalist på Assens-redaktionen. Har tidligere gennem 10 år været på størsteparten af avisens redaktioner på Fyens Stiftstidende, bl.a. Kerteminde, Odense, Kultur og SportFyn. Af interesser nyder jeg musik og fodbold, mens jeg også interesserer mig for samfundsforhold.

Mere om emnet

Se alle
3
Grusgrav: Der fejes klokken 11 og 16

Grusgrav: Der fejes klokken 11 og 16