Er du til asfalt eller til skinner?

Foto: Peter Leth-Larsen

Er du til asfalt eller til skinner?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Assensbanens fremtid kommer til diskussion i efteråret. En ny analyse beskriver fire forskellige scenarier

Skal skinnerne på den gamle jernbane mellem Tommerup St. og Assens tages op og erstattes af en asfalteret sti?

Det spørgsmål og en del andre om Assensbanen skal politikerne i Assens Byråd tage stilling til i den kommende tid.

Da budgetaftalen for 2014 blev vedtaget i september i fjor, besluttede partierne at afsætte 150.000 kroner til en analyse af, hvilke muligheder der er på den cirka 30 kilometer lange strækning.

Rapporten er blevet lavet af et firma fra Aarhus.

- Vi har bedt dem om at analysere strækningen. Hvad er der af muligheder, og hvad ligger der af seværdigheder og den slags ting, forklarer Poul-Henning Nielsen, der er vej- og trafikchef i Assens Kommune.

Analysen bliver først offentliggjort sidst i næste uge, når dagsordenen til Miljø- og Teknikudvalgets augustmøde kommer, men ifølge Poul-Henning Nielsen, der er vej- og trafikchef i Assens Kommune, er der fire scenarier til den fremtidige brug af jernbanen.

Et scenarie går ud på at fjerne skinnerne og i stedet anlægge en asfalteret sti til fodgængere og cykelister.

En anden løsning er ifølge Poul-Henning Nielsen, at man bevarer banen som den er nu med skinner, så den fortsat kan bruges til for eksempel skinnecykler.

- Det tredje scenarie er, at man etablerer en cykelsti ved siden af. Den kan ikke løbe parallelt hele vejen. For eksempel er der i Ebberup så lidt plads imellem ejendommene, at der bliver man nødt til at trække stien ind igennem byen, siger Poul-Henning Nielsen.

Den sidste løsning er også en kombination af sti og jernbaneskinner.

- Man laver fuld cykelsti på en del af strækningen, og så bibeholder man sporene på den resterende del. Det kunne være fra Tommerup til Naarup, nævner Poul-Henning Nielsen.

Den billigste løsning er naturligvis at bevare strækningen, som den er, mens de tre andre løsninger koster omkring 30 millioner kroner hver.

Læs mere i søndagens udgave af Fyens Stiftstidende eller på mitfyn.dk

Er du til asfalt eller til skinner?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce