På Glamsbjerg Fri- og Efterskole har undervisningen været tilsat fysisk aktivitet denne uge. Det øger indlæringen for mange
Glamsbjerg: Dansktimer, hvor det er helt i orden at løbe rundt mellem hinanden, og billedkunst på græsplænen. Hvad skulle det nu gøre godt for? kan man forledes til at tænke.

Men der er faktisk en mening med galskaben, når de på Glamsbjerg Fri- og Efterskole lader eleverne bevæge sig i timerne i stedet for at sidde i klasselokalet og lytte.

For mange af eleverne har nemmere ved at lære på den måde, fortæller Lene Rønn, der er dansklærer i 2. klasse.

- Det har vist sig, at de elever, som ellers har sværest ved at stave, er de bedste, når de løber og er i bevægelse, forklarer hun, mens klassen øver diktatord ved at løbe stafet.

Den forreste i rækken får et ord at vide og skal så stave ordet ved at løbe hen til en væg med bogstaver og røre ved de rigtige felter. Den, der har sagt ordet, kontrollerer, at makkeren vælger de rigtige bogstaver.

Det gør dansklæreren nærmest arbejdsløs.

Sæt skolen i bevægelse

- Eleverne er fuldstændig selvkørende. Jeg kunne i princippet sætte dem i gang og så sætte mig med en kop kaffe, siger Lene Rønn.

Også 3. klasse har valgt at rykke undervisningen ud under åben himmel for at lære tabeller ved at finde svarene på regnestykker under kegler, der er sat op rundt omkring på skolens område.

Matematiklærer Marianne Rasmussen fortæller, at klassen er i forvejen meget aktive i matematiktimerne, men denne uge har de taget hul på nye øvelser i anledning af, at skolen er med i Dansk Skoleidræts kampagne "Sæt skolen i bevægelse". Den har til formål at fremme den fysiske aktivitet i skolen.

Viceforstander Gitte Jørgensen forklarer, at det har været et naturligt valg på skolen at være med i kampagnen.

- I år har vi haft meget fokus på læringsstile, hvor vi afprøver forskellige måder at undervise på, fordi mange elever lærer bedst, hvis de er i bevægelse, fortæller hun.

- Der har været gang i den i alle klasser, og det er tydeligt, at elever og lærere er meget inspirerede og engagerede.

Selv om kampagnen nu er slut, vil den aktive undervisning fortsætte.

- Lærerne har fundet ud af, hvad der motiverer børnene og fået inspiration til at bruge skolens udendørs arealer og ikke kun klasselokalerne, siger Gitte Jørgensen.
  • Fyens Stiftstidende