Bro kan løbe op i 15 mio. kroner

Cykelstier er essentielle for sikkerheden. Her ses den dobbeltrettede cykelsti mellem Brylle og Tommerup, da den lige stod klar for et par år siden. Også ved Grønnemose og Aarup er der ønsker om en cykelsti. De 4,6 kilometer kan i værste fald koste op mod 50 mio. kroner. Arkivfoto: Michael Bager

Bro kan løbe op i 15 mio. kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det kan blive meget dyrere end de afsatte 23,2 mio. kroner, før cykelstien til Grønnemose er færdig.

Aarup/Grønnemose: 4,6 kilometer for godt og vel 50 mio. kroner. Der kan prisen for cykelstien mellem Aarup og Grønnemose i værste fald ende.

I bedste fald godt og vel det halve, står de prisoverslag administrationen er kommet med til troende. Der er i år og frem til 2022 afsat i alt 23,2 mio. kroner til cykelstier, så holder udvalget for Miljø, Teknik og Plan fast i, at hele stiforløbet skal gennemføres, bliver der de næste fire år ikke penge til andre projekter for de tohjulede.

Der er endnu ikke lavet beregninger men kun overslag på etape to og tre, men der er udsigt til, at dels forbindelsen over motorvejen, dels forbindelsen over eller under jernbanen i Aarup by kan blive rigtig dyre.

Vejdirektoratet ikke med

Anden etape fra Søndergårdevej til pendlerpladsen på Bogensevej er 2,1 kilometer lang.

Selve cykelstien forventes at ligge inden for det normale prisleje og vil derfor løbe op i cirka syv mio. kroner. Udfordringen kommer, når motorvejen skal krydses. Vejdirektoratet har meddelt, at der ikke er plads på de eksisterende motorvejsbroer til en cykelsti og heller ikke udsigt til, at broerne skal fjernes eller ombygges, når motorvejen skal udvides. Anlæggelse af en særskilt stibro vil koste mellem fem- og 15 mio. kroner, alt efter hvilken bro, man vælger at benytte. Det giver en etapepris på mellem 12- og 22 mio. kroner.

Uden en sikker krydsning af motorvejen, er det ifølge administrationen tvivlsomt, om politiet vil godkende stien som sikker skolevej.

Tre muligheder i Aarup

Også tredje etape i Aarup by kan blive væsentligt dyrere, end hvad cykelstier erfaringsmæssigt koster.

Selve cykelstien bliver cirka 1200 meter lang fordelt med 800 meter før viadukten og 400-500 meter nord for viadukten.

Heller ikke den forventes at kunne holdes inden for normalniveauet for cykelstier på grund af nødvendige jordkøb. Den store hurdle kan dog blive viadukten. Den nemme - og billige - løsning er at bruge fodgængertunnelen under jernbanen. Hvis valget i stedet falder på en udvidelse af viadukten, fordi der med den nuværende bredde ikke er plads til en cykelsti, anslås det at ville koste 15 mio. kroner. Det kan, nævner administrationen, også løses med en lysregulering til 300.000 kroner. Det er dog næppe en holdbar løsning, da det vil sænke fremkommeligheden.

Før der tages endelig stilling til anden og tredje etape af stiforløbet har udvalget bedt om nye beregninger.

Bro kan løbe op i 15 mio. kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce