I HÆLENE PÅ

Otto Greve, formand for Skallebølle Beboerforening, havde mandag aften sammen med resten af foreningen arrangeret debat- og borgermøde om den kommende vestfynske jernbane.

Vissenbjerg: Vi vil ikke køres over.

Det budskab var ikke til at overse for nogen af de fremmødte i Vissenbjerg Idræts- og Kulturcenters hal tre mandag aften, hvor den ny jernbane over Vestfyn var på dagsordenen.

Det var nemlig skrevet med stor fed skrift på ryggen af de grå t-shirts, som flere medlemmer af foreningen havde på, mens det også stod på flere bannere i hallen.

Tre linjeføringer i spil

Den nye jernbane er 35 km lang og skal løbe tæt på motorvejen mellem Blommenslyst og Kauslunde. Den vil forkorte køreafstanden for tog med cirka fire kilometer i forhold til i dag og anlægges, så togene kan køre 250 km/t på strækningen.Tre linjeføringer er i spil: En linjeføring nord for motorvejen vil koste godt 4,5 milliarder kroner, en kombi-linje vil koste 4,4 milliarder og og en sydlig linje 4,1 milliarder kroner.

Vejdirektoratet anbefaler den sydlige linjeføring. Det sker med henvisning til prisen. I anbefalingen står: De forskelle, der måtte være mellem de tre løsninger i forhold til erhvervsarealer, nærhed til landsbysamfund og naturforhold, opvejer ikke meromkostning ved kombilinjen og forslag nord.

Transportminister Ole Birk Olesen vil i foråret indkalde partierne til nærmere drøftelser om udmøntningen af Togfonden. Forligspartierne er tidligere blevet enige om en anlægsperiode for den vestfynske jernbane fra 2020-2026.

Bag budskabet står Skallebølle Beboerforening med formand Otto Greve i spidsen.

- Det er et slogan, som vi har valgt, fordi folk skal huske det, siger den 58-årige formand.

Han forklarer samtidig, at baggrunden, for at Skallebølle Beboerforening havde arrangeret debat- og borgermødet, er:

- Alle har mulighed for at gøre det, men nu er det bare os, der har taget initiativ til, at nogle af dem, der skal træffe beslutningen, har mulighed for at se berørte borgere i øjnene.

Her henviser han til, at Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, Erik Christensen, medlem af transportudvalget for Socialdemokratiet og Jens Henrik Thulesen Dahl, medlem af folketinget og Assens byråd for Dansk Folkeparti, var inviteret til at debattere den ny jernbane over Vestfyn med Poul Poulsen, medlem af Assens byråd for Radikale Venstre, og Mikkel Dragmose-Hansen, medlem af Middelfart byråd for Socialistisk Folkeparti.

Drop den sydlige linjeføring

Hvis Folketingets politikere ender med at vælge den sydlige linjeføring, som Vejdirektoratet har indstillet, så frygter Otto Greve, at det kan få alvorlige konsekvenser for byen

- Den sydlige linjeføring vil ødelægge Skallebølle. Folk vil nemlig ikke turde at købe huse, og huspriserne vil falde. Det vil simpelthen betyde en afvikling og ikke en udvikling af Skallebølle, hvis det bliver den, lyder det fra ham.

Derfor var formanden også ganske tilfreds, da borgmester Søren Steen Andersen (V) kunne meddele de omtrent 400 fremmødte, at Assens Kommune nu går i fælles front med Middelfart Kommune om, at man gerne ser, at det bliver den nordlige linjeføring i stedet for en kombi-modellen.

- Det er jeg rigtig glad for at høre, for så har vi opnået lidt på vejen med vores budskab om, at det ikke må blive den sydlige, siger Otto Greve.

Økonomi kan blive afgørende

Fra flere af politikerne fra debatpanelet lød det, at den samlede pris for en ny jernbane over Vestfyn spiller ind i deres overvejelser omkring det endelige valg. Her er kombi-løsningen og den nordlige linjeføring henholdsvis cirka 250 og 400 millioner kroner dyrere end den sydlige linjeføring.

Derfor er det den næste sten på vejen for Otto Greve, der har været formand for Skallebølle Beboerforening siden efteråret 2015, og resten af tilhængerne for en nordlig linjeføring.

- Selvfølgelig skal politikerne se på prisen. Men de skal også se, hvad de får pengene, siger Otto Greve.

Nogle af politikerne udtrykte også bekymring for, om de budgetter, som Vejdirektoratet er kommet for hver af de tre linjeføringer, holder.

- Det kan godt være, at der er nogle budgetter, der førhen er skredet. Men der kan jeg blot sige, at de bør kigge mod den ny Silkeborg-motorvej, hvor man brugte færre penge end budgetteret, lyder det fra Otte Greve.

  • Jensen_Claus_Bøge_(2015)_013

    Af:

    Jeg er lokaljournalist på Fyens Stiftstidende i Assens, hvor jeg skriver om stort og småt i hele kommunen. Samtidig har jeg fokus på det digitale på redaktionen. Tidligere har jeg arbejdet hos Ekstra Bladet og Metroxpress.

Mere om emnet

Se alle
Møde i Folketinget om ny jernbane: Skallebølle og Nørre Aaby får 15 minutter

Møde i Folketinget om ny jernbane: Skallebølle og Nørre Aaby får 15 minutter

Assens gør som Middelfart: Anbefaler nordlig jernbane

Assens gør som Middelfart: Anbefaler nordlig jernbane