Assens Marina klager: Lynhurtig tilladelse til ophugning på værftet

Assens Skibsværft har søgt og fået tilladelse til at ophugge skibe, og det er naboen, Assens Marina, ikke ligefrem begejstret for. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Assens Marina klager: Lynhurtig tilladelse til ophugning på værftet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Assens Marina forstår ikke, at en ny aktivitet på Assens Skibsværft kan tillades uden, at den først behandles politisk.

Assens: I flere år har Assens Kommune arbejdet på en opdatering af Assens Skibsværfts miljøgodkendelse fra 1997. Uden at det er blevet til noget. Men da der i september kom en ansøgning fra værftet om en miljøgodkendelse til ophugning af tre af søværnets skibe, var denne tilvejebragt og godkendt på otte dage.

Det undrer Hans Mørkebjerg, formand for Assens Marina. Og selv om det nu viser sig, at der ikke bliver tale om ophugning af skibe i denne omgang, vil Assens Marina indsende en klage over miljøgodkendelsen.

Det sker blandt andet, fordi der er tale om en ny aktivitet på værftet - som Hans Mørkebjerg undrer sig over kan tillades, uden at den kommer en tur omkring Miljø, Teknik og Plan-udvalget.

- Hvis det var en midlertidig godkendelse til ophugning af tre skibe, så havde vi nok ikke haft noget imod det, men det er en tilladelse, der gælder i otte år, påpeger Hans Mørkebjerg.

- I de lokalplaner, der er lavet i området omkring værftet i de senere år, er der taget hensyn til, at værftet fortsat skulle have mulighed for at udføre sine aktiviteter. Men værftets aktiviteter er bygning og reparation af skibe, nu muliggør man også ophug med baggrund i en miljøgodkendelse fra 1997, samtidig med at politikerne snakker om boliger, tiltrækning af turister og udnyttelse af de rekreative muligheder, siger han.

Miljøgodkendelse
Assens Skibsværft har fået en miljøgodkendelse til ophugning af glasfiberskibe. Den gælder i otte år, også selv om den eksisterende generelle miljøgodkendelse skulle blive revideret i mellemtiden.Tilladelsen blev givet på otte dage ud fra en konkret opgave - ophugning af tre af forsvarets Standard Flex 300 skibe.

Værftet har siden valgt at sige nej tak til opgaven.

Klageberettigede skal indgive eventuel klage over tilladelsen senest 16. oktober.
Assens Skibsværft er det eneste sted i landet, der har faciliteterne til ophugning af glasfiberskibe, efter alle miljøforeskrifter, siger direktør Erling Pedersen. Arkivfoto: Kim Rune
Assens Skibsværft er det eneste sted i landet, der har faciliteterne til ophugning af glasfiberskibe, efter alle miljøforeskrifter, siger direktør Erling Pedersen. Arkivfoto: Kim Rune

Skidt og lort

En ny aktivitet burde også udløse en VVM-redegørelse, mener han, og sådan en har Assens Kommunes miljøafdeling vurderet, at der ikke er behov for.

- Det støjer helt vildt, når de sandblæser og nogle gange - ikke så tit - er skibet længere end dokken, så det er umuligt at afdække for støj og skidt, og vandet får samme farve som de både, de er ved at afrense. Derfor har vi spurgt, hvordan det så ud med miljøgodkendelse og i den forbindelse fået at vide, at den var temmelig gullig, og at de arbejdede på en ny, fortæller Hans Mørkebjerg.

Han påpeger også, at støjbestemmelserne i den nye godkendelse til ophugning er baseret på den 21 år gamle miljøgodkendelse og vurderinger, men ikke på målinger foretaget af et eksternt firma.

Den første henvendelse til kommunen fra marinaen var i 2014, den seneste var i begyndelsen af i år, og da var miljøgodkendelsen endnu ikke revideret. Derfor undrer det Hans Mørkebjerg, at man på bare otte dage fra 10. til 18. september kan udarbejde en miljøgodkendelse til ophugning af skibe.

Planer sat i bero

Brugerne af marinaen frygter blandt andet, at ophugning vil give flere støjgener, end når der bygges og repareres skibe på værftet.

Men det afviser Erling Pedersen, direktør på Assens Skibsværft.

Han fortæller også, at der ikke bliver ophugning i denne omgang. Værftet har sagt nej tak til opgaven, fordi det ikke kunne få sine omkostninger dækket ind.

Der var tale om tre af søværnets skibe af typen Standard Flex 300, der betegnes som glasfiberskibe. De skulle ifølge oplysningerne indeholde 130 tons glasfiber og 110 tons stål og 20 tons brændbart materiale. Men før ankomsten til Assens ville de være ribbet for stort set alt metal, oplyser Erling Pedersen.

- Vi har hugget op før - for omkring syv år siden - og det gav ikke anledning til noget som helst. Der kan godt være larm, når man klipper et stålskib op. Men her er skibene ribbet for metal på flådestationen, så der kun er nogle rør tilbage på 1-2 millimeters tykkelse, fortæller han.

Resten er glasfiber, som, når det er klippet i store stykker i en aflukket dok, køres væk. Firmaet Marius Pedersen står for den videre håndtering.

Når opgaven med ophugning var aktuel, var det, dels fordi Assens Skibsværft umiddelbart har faciliteterne til det i form af en lukket dok, dels fordi alternativet var ikke at have noget at lave.

- Hvis værftet ikke laver skibe, så er der ikke noget værft. Hvis vi så får mulighed for at ophugge skibe, er det til gavn for Assens, fastslår Erling Pedersen.

Assens Marina klager: Lynhurtig tilladelse til ophugning på værftet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce