Assens Kommune i top af kedelig rekord: Ankestyrelsen omgjorde 63 procent af socialsagerne

I 2016 fik Assens Kommune omgjort 54 procent af sine sager på socialområdet af Ankestyrelsen. I 2017 var det 63 procent. Arkivfoto: Kim Rune

Assens Kommune i top af kedelig rekord: Ankestyrelsen omgjorde 63 procent af socialsagerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der var fejl i 20 af de 32 sager indenfor serviceloven, som Ankestyrelsen vurderede fra Assens Kommune i 2017. Dermed er Assens Kommune, den kommune i hele landet, som har den højeste omgørelsesprocent på området.

Alt for mange sager i landets kommuner bliver omgjort, når Ankestyrelsen behandler borgernes klager over kommunernes afgørelser. Sådan lyder det fra Børne- og Socialministeriet, der netop har offentliggjort et nyt Danmarkskort over omgørelsesprocenterne i landets kommuner.

Det er anden gang ministeriet offentliggør kortet, og ligesom sidste år skiller Assens Kommune sig ud. Denne gang er Assens Kommune nummer et, når det kommer til at få omgjort flest sager ved Ankestyrelsen.

Tallene
Der anvendes tre begreber, når Ankestyrelsen udregner omgørelsesprocenter.Stadfæstelse: Styrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

Hjemvisning: Hvis der for eksempel mangler oplysninger i en sag, sender styrelsen den tilbage til myndigheden. Det betyder, at myndigheden skal genoptage sagen og afgøre den på ny. For Assens Kommune skete det i halvdelen af de sager, Ankestyrelsen afgjorde i 2017.

Ændring: Styrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den. Det skete i 13 procent af ankesagerne, som Ankestyrelsen afgjorde fra Assens Kommune i 2017.

Kilde: Socialministeriet.dk
Borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen, glæder sig over, at kommunen i 2017 fik behandlet færre sager af Ankestyrelsen end i 2016. Arkivfoto: Michael Bager
Borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen, glæder sig over, at kommunen i 2017 fik behandlet færre sager af Ankestyrelsen end i 2016. Arkivfoto: Michael Bager

I 2017 skete det i 63 procent af de sager, styrelsen behandlede. I de sager var kommunens afgørelser enten i strid med loven, eller kommunen blev bedt om at se på sagerne igen, fordi man havde misset væsentlige ting, eller der var kommet nye oplysninger i sagen.

Ministeriet håber, at offentliggørelsen af kortet, kan få kommunerne til at forbedre sagsbehandling på socialområdet, som blandt andet indbefatter voksen- og børnehandicap.

- Da vi offentliggjorde kortene sidste år, gav det en masse debat op til kommunalvalget. Jeg håber og forventer, at de nye kommunalbestyrelser vil lægge sig i selen og få rettet op på sagsbehandlingen, så borgerne kan få den hjælp, de er berettiget til, skriver Børne- og socialminister Mai Mercado (K) i forbindelse med offentliggørelsen af kortet.

- Tærer på kræfterne

En anden, der også håber, kortet får en effekt, er Ingrid Rasmussen, formand for Assens Handicapråd.

- Jeg er ikke særlig stolt af, at vi ligger med den højeste omgørelsesprocent. Hver gang sager skal omgøres, koster det tid og penge for kommunnen. Det er en høj procent. Familierne er belastede i forvejen med bekymringer, og at klage over og få behandlet sagerne, tærer på de pårørendes kræfter, siger hun.

Inden kommunerne sender borgernes klagesager videre til Ankestyrelsen, skal de selv foretage en genvurdering af sagen, og kun hvis kommunen fastholder sin afgørelse, skal sagen sendes til Ankestyrelsen.

I december 2016 ansatte Assens Kommune en ekstra jurist for at få bedre styr på vurderingen af sagerne, og både byrådspolitikerne og administrationen har haft særligt fokus på området siden sommeren 2016.

- Lavt antal sager

Det er dog ikke slået igennem på omgørelsesprocenten på socialområdet endnu. Borgmester Søren Steen Andersen (V) mener dog alligevel, der har været en effekt af arbejdet med at forbedre sagsbehandlingen.

- Jeg noterer mig det meget lavere antal af sager, der er blevet behandlet af Ankestyrelsen, sammenlignet med andre kommuner. Der har også været et fald i antallet af sager fra 2016 til 2017, og det kan jeg ikke være utilfreds med. Uanset om det er fordi, vi retter nogle sager i opløbet, eller om få klager, er det et kvalitetsstempel, at vi sender så få sager videre, siger han.

Borgmesteren er derfor heller ikke helt tilfreds med ministeriets kort.

- Jeg kunne foreslå, at man supplerede med et fjerde kort, der viste, hvor mange sager, der behandles per indbygger. Det er vigtigt med proportioner i det her, siger han.

Tal er forsinkede

Søren Steen Andersen (V) erkender dog, at omgørelsesprocenten på 63 er for høj.

- Den skal lavere ned. Men hvis tendensen med færre klager fortsætter, og omgørelsesprocenten falder, så er det fint, siger han.

Jurist i Assens Kommune, Gert Kattenhøj, peger på, at der er en forsinkelse i Ankestyrelsens tal.

- De sager, der er afgjort i Ankestyrelsen i starten af 2017, er blevet sendt derind i midten af 2016. Dengang var vi først lige begyndt at sætte initiativer i værk, siger han.

Assens Kommune i top af kedelig rekord: Ankestyrelsen omgjorde 63 procent af socialsagerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce