Kun 10 dukkede op til borgermøde om trafiksikkerhedsplanen
AARUP: Assens Kommune har 1000 kilometer veje. Fra 2002-2006 har man registreret 818 uheld, heraf 260 med en eller flere tilskadekomne.

Skal man blot tilnærmelsesvis følge Færdselssikkerhedskommissionens ambitiøse handlingsplan, skal antallet af tilskadekomne ned med 40 procent inden 2012.

Derfor er det ikke ligegyldigt, hvordan man sikrer trafikanterne.

Nyt borgermøde

I aften er der endnu en chance for at komme med input til Assens Kommunes første trafiksikkerhedsplan.

Planen har været til høring i fire uger og præsenteres på to borgermøder.

Kommentarer og forslag til ændringer af tiltag i hele kommunen er også velkomne, når kommunen byder til møde i Assens Hallerne, Bryggerivej 1, Assens i aften kl. 19.

Assens Kommunes bud på det kunne i aftes kun trække en halv snes m/k'ere til den gamle Aaruphal, og bortset fra et par afstikkere til Skolevej i Skalbjerg og manglende cykelbaner fra den nye rundkørsel på Søndersøvej i Vissenbjerg til motorvejsafkørslen, fik mødet mest karakter af en rundbordssamtale om de trafikale forhold i Aarup og omegn.

De tre kommunale medarbejdere fik noteret, at der er skæve fliser i både Bredgade, Østergade og Rørup.

Ting der nemt kan ordnes, blot Vej og Trafik får besked, lød den kommunale melding.

Drop rundkørsel

Med et budget i år på to millioner kroner til trafiksikkerhed ser det derimod knap så lyst ud for dem, der efterlyste lyskryds i Grønnemose og cykelsti på Erholmvej.

Blot én kilometer cykelsti ville æde hele budgettet, var svaret til Pernille Illum, Rørup, der gerne ville sende sine skolebørn på cykel til Aarup, hvis skolevejen var sikker nok.

- Hold op med at tænke i rundkørsel i Grønnemose (ved motorvejsafkørslen, red.) Tænk i lyskryds i stedet for, lød en kraftig opfordring fra Steen Kjær, Skydebjerg.

Er der uheld på motorvejen, søger rigtig mange biler op på hovedvejen, og det gør det næsten umuligt at komme ud på den, lyder erfaringen.

- Vi, der ved det, fortsætter til Vissenbjerg og bruger lyskrydset, sagde Steen Kjær.

Det er nu ikke sandsynligt, at opfordringen bliver fulgt. I den forbindelse satser man nemlig på samarbejde med Vejdirektoratet, der planlægger ikke færre end tre rundkørsler i forbindelse med en ny motorvejsafkørsel, når motorvejen mellem Odense og Middelfart skal udvides med et tredje spor.

Et anlæg der i øvrigt først ventes færdigt sidst på året 2014, og mens udvidelsesarbejdet står på, vil hovedvejen ikke blot være belastet ved uheld.

Der er forventning om en væsentlig daglig forøgelse af trafikken som følge af vejbyggeriet.
  • Fyens Stiftstidende