Bliv stakåndet på ståbåndet

Sådan fungerer det odenseanske ståbånd. Man begynder på det yderste rullende fortov, som kører med fire kilometer i timen. Ved at skifte bane, kan man opnå en sluthastighed af 20 kilometer i timen. Det siger sig selv, at der skal være en kraftig afskærmning i midterrabatten (den grå stribe), så man ikke støder ind i modstående. Manden nederst til højre har valgt at bruge ståbåndet som løbebånd.

Bliv stakåndet på ståbåndet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Femsporede rullende fortove kan forbedre folkesundheden drastisk

Som omtalt på forsiden får Odense verdens første femsporede rullende fortov - det såkaldte ståbånd.

Med et fuldt udbygget ståbåndsnet vil man kunne parkere sin bil ved for eksempel den store rundkørsel ved motorvejen og rulle ind til Flakhaven på 20 minutter. Eller på halvanden time, hvis man foretrækker det yderste bånd.

De større rullegader forbindes med mindre en- eller tosporede rullestræder, så man kan komme rundt overalt i byen ved blot at hoppe over på et andet rullende fortov.

Rygterne svirrer om, at byens politikere blev inspireret af de mange rullende fortove, de står på, når de er på inspirationsrejser verden over. Men det afviser borgmester Jan Boye (K):

- Det rygte kan jeg ikke bekræfte, siger Jan Boye og tilføjer:

- Jeg foretrækker i øvrigt at gå ved siden af de rullende fortove for at få motion.

God motion

Her rammer han lige ned i et kritikpunkt. For bliver folk ikke bare slappe og overvægtige, når de ikke længere behøver flytte fødderne for at komme rundt?

- Nej. Tværtimod, siger fitness-instruktør Lis Parnar. Hun har været konsulent på projektet og så med det samme nye muligheder:

- Et femsporet ståbånd er jo i virkeligheden fem løbebånd, der kører baglæns. Så hvis man vælger det "forkerte" rullende fortov kan man helt gratis løbe sig en motionstur uden at komme væk hjemmefra, siger Lis Parnar.

Hun forestiller sig også at de nye ståbånd kan være med til at markedsføre Odense om Den Legende By:

- Kun fantasien sætter grænser for, hvilke nye lege og idrætsgrene, der kan skabes på de mange ståbånd. Måske kunne man endda forestille sig, at byen bliver berømt for rulle-spil. HCA-paraden kunne stille sig op ved endestationen og så underholde hele byen rundt uden at flytte sig ud af stedet, tilføjer Lis Parnar.

For gangbesværede hundeejere er der det ekstra plus, at de kan stille sig på et hurtigt bånd og anbringe hunden på et langsommere. Så er hunden nødt til at sætte farten op for at følge med sin herre, der kan stå i ro og mag og læse sin avis.

Næsten gratis drift

Men bliver det ikke dyrt? Jo. Men kun i anlægsfasen. Driften bliver stort set gratis, og det kan vi takke den globale opvarmning for.

- Sagen er jo den, at vi de kommende år skal bruge mindre fjernvarme for at opvarme vores huse. Men Fynsværket skal stadig af med sin overskudsvarme. Så de rullende fortove vil blive drevet ved dampkraft. Billigt og miljøvenligt, forklarer gangtransportkonsulent Sira N. Pral fra Odense Energi.

- Da der er tale om full size forsøgsstrækning, har vi valgt at lægge de første bånd på en rigtig bred trafikåre, nemlig Thomas B. Thriges Gade, som jo alligevel skal have fjernet biltrafikken, siger Nils Rarap fra Odense Kommunes trafikstyregruppe.

Gaden omdøbes i den forbindelse til Thomas B. Thriges Rullevard. Det er tanken, at alle byens større gader undergår lignende ændringer. Således får vi både en Søndre Rullevard og en Vestre Rullevard - og senere en Prinsesse Rullemaries Allé.

Første spadestik tages om præcis et år.

Bliv stakåndet på ståbåndet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce