Kunst eller porno? Døm selv, når Jørgen Boberg fra fredag udstiller "Liderlige kirsebær og sådan noget"
En kvinde, der urinerer på en anden kvinde, der spiser et kirsebær.

Det - for nu at finde et dækkende og neutralt ord - bemærkelsesværdige billede er ét blandt mange i Jørgen Bobergs nye udstilling "Liderlige kirsebær og sådan noget".

Billeder, der er én af de ting, man skal afholde sig fra at beskrive detaljeret. De skal ses.

Fakta

Født i 1940 i Roskilde.

Er autodidakt.

Havde sin første udstilling i 1956 - billederne havde han malet som 14-årig.

Har blandt andet malet kendte danskere som Anker Jørgensen, Klaus Rifbjerg og Wilhelm Freddie.

Portrætterede Dronning Margrethe i forbindelse med hendes 60 års fødselsdag - et ønske fra Dronnningen selv.

Flyttede i 1980 til Pietrasanta i Italien, hvor han stadigt bor og arbejder.

I samme område bor den ægyptiske billedhugger Amen Agop, den polskfødte og fynsk uddannede billedhugger Andrzej Lemiszewski og Christian Lemmerz.

Mest iøjnefaldende er det nok, at kvinders mest intime sted bliver udpenslet meget naturalistisk.

Selv mener Jørgen Boberg ikke, at hans billeder er direkte erotiske.

- De er først og fremmest billeder, siger han.

Næsten samme konstatering får man fra galleriejeren Peter Thomsen, der fra i morgen viser billederne frem i Galleri 5000 i Odense.

- Jeg oplever det slet ikke som porno - men det afhænger nok af øjnene, der ser. Men jeg kan sige, at jeg slet ikke oplever, at kvinder tager afstand fra billederne - tværtimod. Det er faktisk dem, der kigger nysgerrigt i kataloget, fortæller han.

Logisk tankegang

Tankegangen bag billederne er egentlig meget logisk. Jørgen Boberg maler kvinder, fordi de er smukkere end mænd, og krigsmodeller, fordi det er langt mere rationelt end at lave en rigtig krig.

Det kombinerer han med sin kendte naturalistiske udtryksform.

- Jeg kan godt lide det naturalistiske. Det er interessant at narre øjet, fortæller han.

- Forstået på den måde, at et maleri er et maleri - det er to-dimensionalt. Men kan du få et maleri på en flade til at virke tre-dimensionalt, så laver du en anden form for virkelighed.

Mest præcis bliver det nok udtrykt af Jens Christian Grøndahls bog om Jørgen Bobjerg.

"Det (Bobergs billeder, red.) henviser med en næsten fotografisk præcision til en fiktiv verden med genkendelige træk."

Livets treenighed

Alting har en forklaring.

Jørgen Boberg har tidligere forklaret, at kirsebærrene er med i billedet, fordi de var gode at male dråber på.

- Men det var også i sæsonen, konstaterer han kort.

Mens kirsebærrene ofte er malet ved kvindernes underliv, så er krigsmodellerne malet, hvor hovedet i den "almindelige virkelighed" ville være.

- De (krigsmodellerne, red.) er lavet variable. Krige viser sig jo ikke altid at være sådan, som man havde forestillet sig, forklarer Jørgen Boberg kort.

At det lige netop er kvinder, krige og kirsebær, der er temaet for udstillingen, er heller ikke tilfældigt.

Ifølge kunsteren selv er de tre ting symboler på selve livet.

- Det er jo tre væsentlige ting. Altså sex, mad og krig - det er vel det, det meste af livet bygger på, forklarer han.

Der er fernisering på udstillingen fredag kl. 14 i Galleri 5000, Filosofgangen 3,1 i Odense, hvor Jørgen Boberg selv vil være tilstede. Udstillingen kan ses til 20 april.

Galleri 5000, Odense, fra fredag
  • Fyens Stiftstidende