Det begyndte med et glas

Niels Andersen, indehaver af Skjolden Antik i Odense, har som en anden detektiv arbejdet med at klarlægge, hvor mange glasværker, der lavede emaljemalede glas i den sidste halvdel af 1800-tallet - og hvilke kendetegn, de enkelte glasværker brugte i deres dekorationer.
Foto: Steen Heiberg

Det begyndte med et glas

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- og en livslang passion gjorde advokat til detektiv, antikvitetshandler til ekspert

Jurastuderende Niels Andersen gik i 1963 på auktion for at købe et tobaksskab.

Tobaksskabet blev solgt til anden side, og i stedet faldt han for to glas - så han dog havde noget med hjem. Det ene af glassene viste sig at være en norsk sjældenhed. Og så var Niels Andersens sjæl solgt til glas.

Selv om han har fungeret som advokat i 25 år, er glas - og tillige ure - blevet hans skæbne.

Han gik fra advokatvirksomheden og blev i stedet antikvitetshandler og indehaver af Skjolden Antik i Odense.

Ekspert og detektiv

Antikvitetshandlernes blå stempel har han fået for længe siden. Han er optaget i Antikvitetshandler Unionen, et fornemt selskab med kun godt 25 medlemmer, som man skal indbydes til, og da kun først, når man har bevist sin seriøsitet i handel og vandel over en årrække.

Erik Andersen er respekteret som en af Danmarks fineste glaseksperter, og han har da også fået udgivet flere skrifter om glas.

Advokaten i ham er kommet til nytte undervejs. For det kræver sit detektiv- og dybdegravende arbejde også at kunne præsentere ny viden i skrifter og bøger.

Ny viden om det gamle

For et par år siden udgav han en bog om maleren Brendekildes samarbejde med Fyens Glasværk, hvor nye oplysninger om glasværkets produktion kom frem i lyset.

Nu er en ny bog på vej om glas i perioden 1830 og århundredet ud. En særlig periode for blomsterslibninger og emaljebemalede danske glas.

- Og minsandten om ikke fynsk glas også har været med i den modebølge. Endda med hårfine slibninger og ciseleringer. Faktisk ca. 30 forskellige, fint blomsterskårne glas er det lykkedes at finde frem til.

- Vi har opsøgt private samlere og museer uden at blive afvist en eneste gang, fortæller Niels Andersen taknemmeligt om arbejdet med at finde eksempler.

På særudstilling

Den nye bog er skrevet sammen med vennen og glassamleren Torben Erreboe. Sidstnævnte har især taget sig af afsnittene om glasslibningerne.

Forhåndsinteressen er så stor, at glasmuseet Anneberg i Nykøbing Sj. arrangerer sommerens særudstilling ud fra bogen.

- Udstillingen åbner den 30. april, og til den tid skulle bogen gerne foreligge. Der er stadig nogle uafklarede spørgsmål om økonomien, vi håber på støtte fra en fond. I hvert fald går bogen i trykken nu.

Men det spørgsmål ser Niels Andersen optimistisk på at få løst.

Der er nyheder i bogen. Ud over de slebne glas fra Fyens Glasværk er også emaljemalede fra samme sted - og andre glasværker, naturligvis.

Blomstrende glas

Perioden med blomsterdekorationer er interessant. Det startede i 1850 og var så godt som slut i 1880.

For at vurdere, om et emaljebemalet glas er dansk, skal man se på motivet. Fra Holmegård er der altid et gult blad skjult i motivet, og den påmalede rose ender altid i en knop i den ene side, fortæller Niels Andersen. Desuden er felterne hos Holmegaard altid indrammet med sort.

Fra skabene i sit hjem fremdrager han det ene glas efter det andet, så de kan ses og sammenlignes. Herunder et, der har fået en ny fod under kummen.

-Det har været så dyrt et glas, at det kunne betale sig at få det repareret med nye stilk.

Niels Dragons karaffel

En anden nyhed er, at Fyens Glasværk også producerede fine karafler i en kort periode, foruden opbevarings- og apotekerglas. De karakteristiske ved at have en flad prop.

Et tilfælde førte til opdagelsen af de blomsterdekorerede karafler.

I forbindelse med udstillingen af Brendekilde-glas for nogle år siden, kom en ældre dame med en karaffel. Hun kunne historien om den.

Karaflen stammede fra arbejdsmand "Niels Dragon", Niels Chr. Sørensen, der kom til Odense - og glasværket - i 1864. For at finde frem til hans historie var det nødvendigt for Niels Andersen at arbejde med folketællinger og gå ind i politiets annaler.

Niels Dragon var fra Give og havde adskillige arrestationer med i bagagen. At han fandt arbejde på glasværket underbygges af, at han fik sig den fine karaffel. Han kan simpelthen ikke have haft råd til at købe den.

Tiden registreres

Ud over glas rummer Niels Andersens hjem - og forretning - hans anden passion, ure.

Fra sent i 1700-tallet har han et fornemt standur fra urmager Dreier i Horne. Urmageren blev stamfar til en hel familie af urmagere. Uret her har stadig den originale bemaling. Og det er en sjældenhed, der gør det ekstra dyrebart, når man er samler.

Og fra det statsstøttede urmagerinteressentselskab i Rønne, etableret 1792, har han fra 1824 et af de 10 ure, der er tilbage her til lands. Et bornholmerur er altså ikke bare et bornholmerur, han, hun og frøken, som de kaldes. I stuen her fortæller tre ure om bornholmsk kvalitet af meget høj standard.

Odense-motiver

Niels Andersen bor selv på små 70 kvadratmeter, og er - naturligvis - omgivet af glas, både gamle og moderne - og af ure.

Men derudover røber hans hjem en uvisnelig kærlighed til gamle møbler - og til Odense:

Hele hans entré er prydet med stik og raderinger fra det gamle Odense.

-Det er især sjovt at se på de motiver, der ikke findes mere, udpeger han midt blandt de mange genkendelige.

Et par renæssanceskabe har fulgt ham hele hans voksne liv, uanset hvor han har boet.

Og så har han faktisk fundet sig et tobaksskab - om end ikke det samme, som det, der startede hans nu dybe glasinteresse.

Det begyndte med et glas

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce