Snerydning ramt af nye EU-regler


Snerydning ramt af nye EU-regler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vinteren kan blive meget dyr for vognmænd, der har kontrakt om saltspredning og snerydning.

I praksis kan det blive et valg mellem pest, tyfus eller influenza.

Lige meget hvad de gør, er der økonomiske tab på vej til danske vognmænd, der har indgået en kontrakt om saltnings- og snerydningsberedskab.

Tabet opstår, fordi EU netop har skærpet fortolkningen, når det gælder chaufførernes køre-hviletid.

- Kommisionen har præciseret, at chaufførerne skal overholde ugenormen på maksimum 45 timer. Det betyder i praksis, at de ikke længere kan skubbe deres hviletid, som man tidligere har accepteret i forbindelse med snebekæmpelse, siger vicedirektør i brancheforeningen DTL, Morten Lindbo.

Så hvis vognmændene skal opfylde deres kontrakter uden at risikere store bøder og inddragelse af chaufførernes kørekort, skal de op til weekender - uanset vejrudsigten - sikre, at der er friske chauffører, som har noget tilbage af deres ugenorm.

- Reelt bliver der tale om, at vognmændene skal chauffører på vagt på samme måde som falckreddere er, siger Morten Lindbo.

Tre muligheder

Han mener, at vognmændene kun har tre muligheder, hvoraf de to er meget dårlige.

- Enten får de ophævet og/eller genforhandlet deres nuværende kontrakter med opdragsgiverne (Vejdirektorat og kommuner), eller også må de selv tage de tab, det giver at skulle have chauffører gående inaktive, siger han.

Den tredje mulighed er at ignorere de nye EU-regler og bare køre videre, som de plejer. Men den kan Morten Lindbo absolut ikke anbefale.

-Så vil chaufførerne meget hurtigt kunne miste kørekortet ubetinget, siger han.

Problemet for vognmændene er, at de har indgået beredskabskontrakterne på baggrund af de gamle og mere fleksible regler.

Og mange af disse kontrakter løber over adskillige år.

- De største vognmænd kan måske godt organisere sig ud af det ved at "udveksle" chauffører - problemet er værst for de mindre vognmænd og enkeltmandsfirmaerne. De kommer alvorligt i klemme, siger Morten Lindbo.

Arbejder med EU

Som brancheorganisation kæmper DTL i øjeblikket målrettet med at få EU-kommisionen til at ændre holdning. Blandt andet fordi opstramningen virker ulogisk.

- Umiddelbart kan jeg ikke se nogen trafiksikkerhedsmæssig gevinst. Det må da være betydeligt farligere for samfundet, at en chauffør bryder sin kontrakt og stiller bilen i garagen, fordi han har brugt sin ugenorm, frem for at han skyder sin hviletid og tager ud og salter, siger Morten Lindbo.

Lykkes det ikke at overbevise EU, forudser han, at der vil komme nye måder at organisere snerydningsarbejdet på herhjemme.

- Så kan det blive nødvendigt for vognmændene at gå sammen i større konsortier, så de kan trække på en fælles pulje af chauffører, der er "clean", siger han.

Konsekvensen kan også blive, at samfundet må bruge langt flere penge end i dag på at få ryddet sne.

- Eller også finde man helt ny måder at gøre det på. Sætter civilforsvaret ind for eksempel. Jeg tror ikke vognmændene på længere sigt vil finde det lukrativt at udføre vinterførebekæmpelse, siger Morten Lindbo.

- Så man må håbe på en mild vinter i år?

- Ja, jeg håber i hvert fald ikke på nogen hvid juletid, siger Morten Lindbo.

DTL organiserer 3300 virksomheder, der samlet beskæftiger flere end 20.000 chauffører.

Snerydning ramt af nye EU-regler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce