Musikhøst 2007 blev rundet af med manér. AUKSO kammerorkester bandt en fornem sløjfe på festivalen med en utroligt velspillet koncert.

Orkesteret er fra byenTychy i Schlesien; startet i 1998 af violinisten Marek Mos. Før da var han medstifter af Den schlesiske Kvartet, som har givet to seksstjernede koncerter på Musikhøst.

Intet under, at AUKSO er et fremragende orkester og overrumplede tilhøreren med sin fænomenale strygerklang.

AUKSO opførte udelukkende polsk musik.

Jerzy Kornowicz' "Fire strømme" var et velklingende, billedrigt stykke "Sound Music", som en hilsen til klassikeren "Moldau".

Agata Zubel var atter på banen i sin "Lentille", en dobbeltkoncert for sopran og accordeon, spillet af Michal Moc, der bekræftede indtrykket fra hendes tidligere portrætkoncert. Hendes musik har fantasi og humor, kan også være følsom, men er altid imødekommende og udadvendt.

Som solist optrådte hun ikke mindre end fem gange og var i dobbelt forstand med til at profilere festivalen.

Indadvendt

Wojciech Ziemowit Zych - det andet polske fokusnavn - er hendes modstykke, forsigtig og sky af væsen. Som komponist udtrykker han sig helst i små, bagatelagtige former, og hans musik virker indadvendt, særdeles tænksom og kantet. Det er ikke uden grund, hans nye strygekvartet (uropført i torsdags) i ni - meget smukke og sørgmodige - satser hedder "Tvivlens retorik".

AUKSO opførte Zychs "Solilokwium II - De frosne tankers landskab" med Michal Gorczinski som solist. En koncert for basklarinet, som virkede mere åben og havde større udtryksvilje i en noget gammeldags romantisk aura.

Af programmets tre stykker, som kombinerede strygerne med elektrofoni, stod Michal Talma-Sutts "String 'O'tronic, Béla Bartók in memoriam" afgjort bedst.

Musikken havde fyldig substans, og computeren var virkelig velintegreret i strygerklangen.

To koncerter gav udmærkede signalementer af "Musikhøst"s to danske "Fokuskomponister".

Udvandet

Martin Stig Andersen arbejder med teknologisk lydprojektion og lægger vægt på at skabe et rum omkring lydene, frem for et dramatisk udtryk. Værkerne fik et gråligt skær, bedst stod "Rabbit at the Airport II", som basklarinettisten Gareth Davis gav livlige indspark med sine improvisationer.

Niels Rønsholdts "Explicit" kombinerede i fem værker musik for instrumenter og elektronik med video og lys som en tegneserie i et gysende og sadistisk forløb, der mindede anmelderen om Dan Turells kulørte krimibaskere. Men tingene hang ikke tæt nok sammen, og musikalsk var det en udvandet tilbagevenden til tressernes "Fluxus"-happenings.

Med yderligere en halv snes danske værker på programmet ønsker "Musikhøst" at skabe en platform for unge danske komponister.

Også præsentationen af den polske musik viste, at vi undertiden var tilbage til tressernes modernisme; med oplevet på ny alvorligt og nyskabende af den unge generation.

Om finalekoncerten:

Seks polske værker for strygeorkester.

Medvirkende:

Agata Zubel, sopran

Michal Gorczynski, basklarinet

Michal Moc, accordeon

Aukso kammerorkester fra byen Tycho (Polen)

Dirigent: Marek Mos

Det fynske Musikkonservatoriums koncertsal, lørdag
  • Fyens Stiftstidende