Hospitalsvognens endelige endestation

Se billedgalleri
Sven gade fra Nårup er vild med tog, han har købt sin egen station, et Rolls-Royce lokomotiv og fire togvogne. Den sidste vogn, som netop et hentet hjem fra Norge, blev under krigen brugt til at fragte tyske fanger.

Hospitalsvognens endelige endestation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sven Gade fra Nårup har føjet en ny gammel togvogn til samlingen. Den har kørt med sårede tyske soldater under Anden Verdenskrig

NÅRUP: På sådan en fredelig solbeskinnet fredag formiddag i en veterantogvogn på Nårup Station kan det være svært at forestille sig smerteudbruddene fra 16 sårede tyske soldater, der blev fragtet op igennem Sverige til rekreation i Norge. Men med lidt god vilje kan man godt abstrahere fra de blå passagersæder og i stedet forestille sig køjerne, der hang på hver side af midtergangen, mens læger og sygeplejersker plejede sår fra amputerede arme og ben.

Sven Gade, der bebor den nedlagte stationsbygning i Nårup, har udvidet sin samling af veterantogvogne med endnu en togvogn. Denne gang med en vogn, som blev brugt som hospitalsvogn under Anden Verdenskrig.

Den blev fremstillet for Deutsche Reichbahn i Polen i 1928, men i efteråret 1940 blev den ombygget fra personvogn til hospitalsvogn. Det betød, at alle sæderne blev pillet ud og erstattet af 16 køjer.

Indtil den 1. januar 1943 kørte togvognen mellem Tyskland og det af tyskerne beslaglagte Aker Sygehus i Norge. På turen op igennem Sverige var der altid en svensk officer med som kontrollant, for selv om vognen havde et stort rødt kors malet på taget, frygtede svenskerne, at de sårede måske ikke var så sårede endda, og at der måske endda var spioner om bord.

Men fra den 1. januar 1943 ville de svenske myndigheder ikke længere tillade fjendens togvogne at trille op igennem landet.

Vognen blev derfor stående i Norge, og i årene herefter er det uklart, hvad vognen egentlig blev brugt til.

- Jeg har ledt på nettet, men jeg har ikke kunnet finde noget på, hvad den blev brugt til i efterkrigsårene, siger Sven Gade.

Efter krigen ville tyskerne gerne have vognen tilbage, men det ønskede nordmændene ikke. I stedet blev de to lande enige om, at De Norske Statsbaner skulle overtage vognen for 4000 norske kroner.

Intet tysk tilbage

- Nordmændene byggede nu hele vognen om. De tog alle køjerne ud og satte nye toiletter ind. De ville ikke have, at der var noget tysk tilbage, fortæller Sven Gade.

Derfor er alt inventaret i vognen i dag norsk.

I år 1989 blev vognen solgt til det norske togselskab GM Gruppen, hvor vognen blev brugt som chartertog for turister.

Og nu står den endelig i Nårup. På grund af en lang række tilladelser har det taget Sven Gade ikke mindre end ni måneder at få den fragtet hjem til samlingen. Turen gik over to dage fra Oslo til Gøteborg, derfra med jernbanefærge til Frederikshavn, og derfra igen over Fredericia og Middelfart til Odense.

Herfra blev den kørt på en blokvogn til Nårup.

- Det er jo ikke lige sådan en ting, man tager under armen. Blokvogn og tog vejede tilsammen 83 ton, fortæller Sven Gade med tindrende øjne.

- Jeg var faktisk nødt til at fjerne noget af min have, for at blokvognen kunne køre ind på gårdpladsen. Det meste af Nårups befolkning kom med deres kaffekopper og så på. Det er jo ikke så tit, der sker noget i Nårup, så det var jo spændende, fortæller han.

Selv om vognen nu har nået til sin endelige endestation, er der stadig temmelig meget, der venter den. Næsten al inventaret skal pilles ud og erstattes med nyt. Og så skal vognen males i sin oprindelige grønne farve, som alle tyske tog havde før krigen. Et renovationsarbejde, som Sven Gade regner med at være færdig med om halvandet år. Men hvad har sådan en vogn egentlig kostet?

- Det har jeg en aftale med GM Gruppen om, at jeg ikke siger videre. Men det var en god handel. Det var det, siger Sven Gade.

Hospitalsvognens endelige endestation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce