DESIGN: Udstilling dokumenterer for første gang, at den fynske maler H.A. Brendekilde også var en flittig designer
- Brendekilde er efterhånden blevet anerkendt som en stor billedkunstner. Men at han også var designer i stort omfang, dokumenteres for første gang med vores udstilling, siger museumsinspektør Gertrud Hvidberg-Hansen, Fyns Kunstmuseum i Jernbanegade i Odense.

Her åbnede udstillingen "Brendekildes glas - form og dekoration for Fyens Glasværk" på kulturnatten 3. september.

- Vi talte 1119 besøgende fra kl. 19-23. Det var da meget godt, siger glasspecialisten Niels Andersen, Odense.

Han ved efter snart fem års studier meget om Fyens Glasværk i Odense. Fra starten i 1874 til omkring Første Verdenskrig. Den periode, hvor værket ved århundredeskiftet var Odenses største arbejdsplads, og hvor maleren H.A. Brendekilde (1857-1942) fra 1901-1904 var en flittig glasdesigner.

- Han måtte trues med opsigelse, inden han kom i gang. Men så var han også produktiv, siger Niels Andersen.

Han og museet har i fællesskab komponeret udstillingen, der består af omkring 90 stykker glas og 200 tegninger.

Gå på opdagelse

- Udstillingen er bygget op omkring motiverne, siger Gertrud Hvidberg-Hansen.

Det betyder, at publikum kan gå på opdagelse. Fra montrene midt på gulvene i museets nordfløj til væggene, hvor der hænger både arbejdstegninger og originaltegninger.

- Brendekilde leverer originalen, som ansatte på glasværket så skaber om til en arbejdstegning, der både kan formes og males efter, siger Niels Andersen, hvis jagt på Brendekildes glas har været indholdsrig, men ikke fyldestgørende.

- Mange ved ikke, at deres gamle glasvase, petroleums-lampe eller kiksdåse er skabt af Brendekilde. Måske er det også derfor, vi endnu mangler nogle eksemplarer af selve glasset. Der er i hvert fald nogle ting, vi har tegning af, men som vi ikke kan finde. Derfor må folk da stadig gerne kigge efter i gemmerne, siger Niels Andersen.

Mågerne flyver lavt

Brendekilde maler og designer i tidens stil. Det vil omkring århundredskiftet 1900 sige, at flora og fauna bliver til ornamenter, samtidig med at de kan genkendes som sommerfugle, måger, snegle, jordbær, valmuer, liljer, åkander. For nu bare at nævne nogle få dekorationer.

- Ja, det vrimler med farver og former, som også kan genkendes fra Brendekildes malerier fra den periode, siger Gertrud Hvid-Hansen, som derfor også har hængt museets Brendekildebilleder op på udstillingen.

Find - og genkend

"Brendekildes glas - form og dekoration for Fyens Glasværk" udmærker sig, fordi den er så formfuldendt sat op. Men den udmærker sig også, fordi den er som at gå på jagt i mormors gemmer.

Hun havde jo også disse glasting, der kan ligne hvidt porcelæn med måger på. Eller sort keramik med arabesker på.

- Glas var billigere end porcelæn fra f.eks. Den kongelige. Derfor eftergjorde glasværket disse materialer. Plus altså også nogle gange de meget populære dekorationer, siger Niels Andersen og sigter her bl.a. til de mange måger, der fløj lavt over rigtig mange spiseborde på det berømte mågestel.

Brendekilde kunne også det dér med mågerne, ligesom hans sommerfugle flagrer let rundt om glasformerne. At hans originaltegninger så nu og da er smukkere end det resultat, der kom ud at omplantningen til glasset er en anden sag.

En smagssag.

Fyns Kunstmuseum, Jernbanegade 13, Odense: "Brendekildes glas - form og dekoration for Fyens Glasværk. Udstillingen varer til 16. januar 2005, hvorefter den vises på Museet på Sønderborg Slot fra 11. februar - 24. april og på Faaborg kulturhistoriske Museer fra 14. maj - 14. august.

Til udstilling er udgivet en bog i serien "Fynske Fortællinger". Den er rigt illustreret og koster 98 kroner.
  • fyens.dk