Annoncevirksomheden Key Info tabte inkassosag ved Retten i Odense. 117 kunder slipper for at betale annoncer for to mio. kr.
Det var reelt en bombe under de danske annoncehajer, der i går sprang i Odense Byret.

I en række usædvanligt klare domme tilkendegiver retten, at den odenseanske annoncevirksomhed Key Info, har presset, vildledt og narret sine kunder i en grad, så dommeren ikke mener, at kunderne skal betale de penge, de skylder Key Info.

Der faldt dom i alt fem sager, og fælles for dem er, at kunderne alle havde skrevet under på en aftale med den odenseanske annoncemand Michael Christensen og hans internetbaserede annoncefirma. Men underskrift og aftaler var altså ikke det papir værd, de var skrevet på.

Prøvesager

Sagerne var prøvesager for 117 lignende sager, hvor regningerne for kunderne typisk løber op i næsten 20.000 kroner.

De tabte sager koster i første omgang Key Info sagsomkostninger på over 32.000 kroner til modparterne, men værre for Key Info er, at firmaet går glip af en indtægt på flere millioner kroner.

Og stadfæstes dommen på et tidspunkt ved Landsretten er der reelt tale om en alvorlig hindring for, at denne form for annoncevirksomhed overhovedet kan foregå lovligt i Danmark.

Rigtig god dom

- Dommen er et stort skridt på vejen, siger Odense-advokaten Tom Bramminge Christensen, der har specialiseret sig i sager mod annoncehajer.

Også chefjurist i Håndværksrådet, Peter Andersen, kalder dommen for rigtig god.

- Mig bekendt er det første gang, der så nuanceret bliver taget stilling til de metoder, der benyttes af annoncehajer. Jeg mener, at den med de præmisser der er, kan anvendes i stort set alle sager mod annoncehajer, siger han.

I kommentarerne til dommene skriver byretsdommer N. Feiberg Jørgensen, at han bl.a. har lagt til grund, at kunderne er blevet udsat for et af sagsøgeren planlagt overraskelsesmoment.

Det skete konkret ved, at Key Infos kunder blev lovet otte ugers gratis annoncering, men da fristen for at opsige aftalen uden omkostninger udløb otte dage før de otte uger var gået, faldt mange i fælden.

Endvidere finder Feiberg Jørgensen det godtgjort, at annonceringen ikke resulterede i nye kunder: Med andre ord - annoncerne var værdiløse.

Fyens Stiftstidende forsøgte i går at få en kommentar fra Michael Christensen fra Key Info, men hverken han eller hans advokat Peter Axel Nielsen var det muligt at få fat i.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

KeyInfo og advokat er tavse efter dom

- Hvor er jeg glad for det

Hajnettet strammer til