Manden bag forsiden


Manden bag forsiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er ingen regel for hvordan et flot bogomslag skal se ud, bare det virker, siger Harvey Macaulay

Det er faktisk sjældent, han når at læse bogen. For hvis Harvey Macaulay ser rent forretningsmæssigt på det, så må det højst tage tre dage at lave omslaget til bogen.

Den amerikanske grafiker og designer sidder i det indre København, i anpartsselskabet "Imperiet" der holder til i en baggård i minefeltet i en smuk renoveret bygning.

Her laves bogomslag i hundredvis hvert år, og de står der allesammen. Som smukke vægdekorationer.

- Jeg vil tro, at 90 procent af vores arbejde består i at lave bogomslag, siger han.
Et bogomslag er først og fremmest et marketingværktøj, siger grafiker og designer Harvey Macaulay.
Et bogomslag er først og fremmest et marketingværktøj, siger grafiker og designer Harvey Macaulay.

Ren tilfældighed

Det er sådan set lidt af en tilfældighed, at Harvey Macaulay overhovedet beskæftiger sig med omslag. Hjemme i Los Angeles var familien mere til højpandet litteratur, og det var da også det, han kastede sig over efter high school. Beskæftigelsesudsigterne var imidlertid elendige, og i stedet foldede han sin kreative hjerne ud i et PR Bureau efterfulgt af designerskole. Og pludselig befandt han sig jobsøgende i København med en forelskelse under den ene arm og tegnemappen under den anden.

- Jeg havde faktisk ikke arbejdet med bøger, før jeg mødte Peter Lind fra forlaget Høst & Søn, siger Macaulay.

Han havde i det amerikanske mest beskæftiget sig med at skabe filmplakater, en genre og en proces der ikke ligger så langt fra arbejdet med bogomslag, mener han. Så overgangen til Høst & Søns tegnestue, hvor Lind var chef, var ikke chokerende.

- Jeg lærte en masse om bogproduktion, siger han.

Og da Høst & Søn som del af Munksgaard-gruppen år senere blev splittet op og solgt lukkede også tegnestuen.

"Imperiet" blev født, og firmaet arbejder som skrevet næsten udelukkende med bogomslag og det for alle de store forlag.

Marketing

Men er et bogomslag bare noget, det rigtige kunstværk, romanen, er pakket ind i? Eller er det, og skal det være et kunstværk i sig selv?

- Et bogomslag er først og fremmest et marketingværktøj, siger Macaulay.

- Og der er ingen regler for, hvordan det skal se ud, bare det virker.

"Virker" betyder i denne sammenhæng "sælger", og så skulle man tro, at den grafiske designer nødvendigvis må arbejde tæt sammen med forfatter og forlag og naturligvis nærlæse bogen.

- Det er faktisk sjældent, jeg læser bogen, men nogle gange er jeg nødt til det. Men ellers mødes jeg med redaktøren og forfatteren for at diskutere mulighederne.

I princippet består arbejdet i at finde et billede, vælge design og typografi, en titel og et forfatternavn.

- Omslaget skal signalere friskhed og appelerer til kunderne. Om det så også kan sælge bøger, ved jeg ikke. Men det er klart, at et godt omslag gør det nemmere at markedsføre bogen, siger han.

Kunst eller marked

Men at kalde det kunst, vægrer han sig ved.

- Vi arbejder med visuelle problemløsninger, og det gør kunstnere også. Men de arbejder for sig selv, vi arbejder for andre. Det gør en forskel, siger Macaulay, som ikke synes han kan udpege sine bedste bogomslag.

- Jah, joh, de bedste er måske de omslag, hvor jeg har haft frie hænder. Det har som oftest været romaner af ukendte forfattere, hvor salgsforventningerne ikke har været høje. De store, kendte forfattere sælger jo sig selv på navnet alene. Da kan omslaget i princippet bare være et klistermærke, siger han.

Og den slags utraditionele løsninger vil der måske komme flere af.

- Jeg tror, vi i fremtiden vil se flere forfattere designe deres egne bogomslag. Teknikken er der, computeren giver alle muligheden, og som grafiske designere vil vi i højere grad få konsulentstatus og formentlig få til opgave at gøre omslaget færdigt, siger Macaulay.

Manden bag forsiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce