Manden bag forsiden


Manden bag forsiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et bogomslag skal ikke kvalificere sig til Statens Museum for Kunst. Alligevel kan det godt være kunst

Han stod i mesterlære i en stor grafisk virksomhed, og var, som han siger, heldigvis fra start ude i pløret, hvor det var nødvendigt at forholde sig til brugsværdien.

Derfra lå det lige for at søge ind i forlagsbranchen, og Egmonts tegnestue stod klar med et job.

- Jeg ville have med bøger at gøre. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, for det har jeg aldrig fået sat ord på. Det eneste, jeg ved, er, at jeg altid har været kreativ med alt muligt, siger Janus René Andersen, grafisk designer med egen én-mands-virksomhed, der efterhånden har markeret sig som én af de mest kreative og skarpeste bogomslags-kreatører i landet.

Inden han nåede dertil, skulle han dog frigøre sig fra tegnestue-verdenen.

- Jeg ville gerne prøve noget andet end tegnestuelivet og startede for mig selv, selv om det var umådeligt angstprovokerende. Men drømmen om at komme væk fra samlebåndet var levende og stærk, så jeg gjorde det, siger han.

Det krævede imidlertid, at han måtte han gå rundt med tegningerne i mappen og vise dem og sig selv frem. Troede han.

- Jeg vidste med mig selv, at jeg ikke kunne lide det, ja egentlig var jeg bange for det, siger han.

Den angst behøvede han dog ikke at svede over. Det blev nemlig slet ikke nødvendigt at stemme dørklokker, overgangen fra arbejdstager til selvstændig forløb helt udramatisk, hvad der den dag i dag er et mysterium for ham.

Men Janus Andersen fik masser at lave fra begyndelsen, og snart befandt han sig som en mus i en ostebutik efter lukketid. Han tog for sig af retterne.

- Jeg fik pludselig lov til at snakke med brugerne, ingen havde fortolket eller tygget det igennem først. Jeg skulle altså kommunikere rigtig meget. Det var som at lege, siger han om forskellen på at arbejde for sig selv og så være en del af en tegnestue.
- Det er vigtigt ar ramme det rigtige omslag, for du har kun et kvart sekund, så er kunden gået forbi, siger Janus Andersen.
- Det er vigtigt ar ramme det rigtige omslag, for du har kun et kvart sekund, så er kunden gået forbi, siger Janus Andersen.

Et kvart sekund

I dag arbejder han både for Gyldendal, Aschehoug, Lindhardt & Ringhof og andre store forlag. Al Gores bog "En ubekvem sandhed" er den seneste megahypede forside, han har lavet, og pt arbejder han på "Danmarkshistorien i det 20. århundrede".

- Jeg gør en dyd ud af at læse den bog, jeg skal lave omslag til. Eller i hvert fald skimme den. Ellers ved jeg ikke, hvad jeg skal formidle, siger han

- Det er ret vigtigt at ramme det rigtige omslag. Du har kun et kvart sekund, så er kunden gået forbi. Og alle de andre bøger, der står ved siden af, råber lige så højt, siger han, der, før de første streger tegnes på computerskærmen, snakker og kommunikerer med redaktøren og i færre tilfælde med forfatteren.

- Det sker, at redaktøren har været i gang med saks og klister, og så kan det være svært... Jeg skal lytte på en særlig måde. Hvad er det, de vil have frem? Og hvordan kan jeg formidle det, måske formidle det på en anden måde, end den de foreslår, siger han, der har prøvet at få sine forslag til bogforsiden afvist.

- Naturligvis. Et bogomslag er jo ikke kun mig. En forfatter har brugt oceaner af tid på barnet, så jeg er en del af processen. Og jeg skal passe på ikke at gøre forfatteren usynlig. Ingen bog, intet omslag, siger Janus Andersen.

Bøger - ikke toiletpapir

Han køber ikke påstanden om, at et bogomslag først og fremmest skal sælge bogen. Hvis han kun tænkte på at skulle sælge bogen, ville det komme til at ligne et kuponkatalog.

- Man kan lave perceptionspsykologiske analyser på, hvad folk rækker ud efter. Det kan måles. Men sådan er det bare ikke med bøger. Når man handler bøger, handler man på en anden måde. Der er forskel på bøger og toiletpapir.

- Men jeg kender præmisserne: Du har et kvart sekund til at fange forbrugerens opmærksomhed, og selvfølgelig ser jeg ikke bort fra, at bogen er en vare.

Det skal rykke

Derfor synes han også, at noget af det vigtigste er "at finde på". Og helst noget originalt.

- Jeg prøver at lave et twist, et eller andet der rykker i folks bevidsthed, så de stopper op for at se, hvad det nu var for noget. Og det kan gøres på mange måder, siger grafikeren, der ikke vil kalde sine produkter for kunst. Design er et bedre ord.

- Præmissen er, at vi forholder os til en funktion. Det er diskussionen om form-indhold og design-brugsværdi om igen, siger han, der ofte arbejder sammen med en fotograf, hvis billeder han manipulerer videre med. Eller måske klippe-klistrer han for at finde det rette udtryk.

- Det er legen, det at vende og dreje tingene, der er det positive for mig, siger han.

Og han leger ofte. Selv på ferierejser har han sit kamera med. Der kunne jo dukke et mærkeligt vejskilt op eller et stykke chokoladepapir med en farve, som måske kan bruges.

- Jeg køber også bøger og plader, fordi omslaget eller coveret er fantastisk pænt. Eller jeg køber det, fordi det overrasker mig.

- For det er jo det, jeg selv prøver at ramme. Det der overrasker. Et godt bogomslag er et, der overrasker, et der præsenterer det uventede, siger Janus Andersen.

Manden bag forsiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce