Brændte søjler i byens landskab

Brændte Søjler giver associationer om en gammel, græsk ruin.

Brændte søjler i byens landskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SKULPTUR: Kunstner og kommunens parksektion har samarbejdet om værket af brændte søjler

TORNBJERG: Engang stod de som stolte træer i byens skove. Nu udgør de grundmaterialet i Børge Christian Meiboms nye landskabsskulptur: Brændte Søjler.

De brændte træstykker har fået nuancer fra kulsort til mørk gråt, og sammensætningen af den giver mindelser om enten gamle, græske søjler eller en rygrad.

Arbejdet med ild og træ har længe fascineret grafikeren Meibom.

- Der sker noget ganske særligt, når ilden og træet mødes, forklarer han.

- Brændingsskulpturer frembringer stærke, organiske associationer mellem ild, jord, forgængeligheden, kampen mod destruktion, insisterende overlevelse, viljen til at bringe fortiden med ind i fremtiden og det ultimative, uundgåelige forfald, som er livet selv.
Jørgen Edgar fra kommunens parksektion har skaffet råmaterialet til landskabsskulpturen fra byens skove.
Jørgen Edgar fra kommunens parksektion har skaffet råmaterialet til landskabsskulpturen fra byens skove.

Første forsøg

I 2003 blev Børge Christian Meibom inviteret med til året udstilling på Hollufgård, og han valgte at lave en brændingsskulptur. Et træ fra parken blev skåret i sektioner, der blev brændt, hvorefter de blev sat sammen igen. Den kulsorte søjle blev placeret foran en hvidkalket væg, hvor også skyggen spillede med i værket.

Nu er hele idéen omsat til en stor landskabsskulptur på marken mellem Langkildegård og Niels Bohrs Alle.
Den sorte farve på de Brændte Søjler svinger i alle nuancer.
Den sorte farve på de Brændte Søjler svinger i alle nuancer.

Ilden hærder

Jørgen Edgar fra kommunens parksektion har hjulpet Meibom med både pladsen til skulpturen og råmaterialet.

- Flere af træstammerne er fra Åløkkeskoven, men der er også stammer andre steder fra. Det er træer, som alligevel skulle fjernes, siger Jørgen Edgar, der også er fascineret af de brændte stammer.

- Vikingerne brugte faktisk brænding til at hærde træet med. De brændte bygningsstolperne af, så de holdt længere, siger Jørgen Edgar.

Men samtidig er han fascineret af materialets forgængelighed.

- På et tidspunkt får svampene fat i træer og begynder at nedbryde det. Til sidst vil skulpturen ligge som en bunke smulder på jorden, forudser Jørgen Edgar, som dog understreger, at der vil gå mange år.
Børge Christian Meibom, tv, og Jørgen Edgar kigger nærmere på en af de Brændte Søjler.
Børge Christian Meibom, tv, og Jørgen Edgar kigger nærmere på en af de Brændte Søjler.

Endnu en etape

De første 13 stammer, der udgør landskabsskulpturen Brøndte Søjler ved Langkildegård er - hvis ellers der kan findes sponsorer - blot første etape af kunstværket. Værket er støttet af Kulturstyrelsen, Hedeselskabet og byens kultursekretariat, og nu vil Børge Christian Meibom søge om penge til anden etape.

- Den skal bestå af yderligere otte søjler, men også tre store granitsten i rød, grøn og blå, forestiller Børge Christian Meibom sig.

Granitstenene vil forblive længe efter søjlerne er forgået.
Landskabsskulpturen ændre konstant udseende, når man selv bevæger sig rundt.
Landskabsskulpturen ændre konstant udseende, når man selv bevæger sig rundt.

Brændte søjler i byens landskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce